<strong>PÅ FILM:</strong> Russia Today publiserte i sommer en film på YouTube som viser laserblending av piloter. Foto: Montasje
PÅ FILM: Russia Today publiserte i sommer en film på YouTube som viser laserblending av piloter. Foto: MontasjeVis mer

Kanskje må pilotene få spesialbriller

Fly utsettes stadig for uvettig bruk av laserlys. Nå kommer tiltakene.

Stadig flere piloter og flygeledere rammes av publikums misbruk av laserlys. Den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet, Eurocontrol, fastslår at problemet er kraftig økende.

En ordning for frivillig innrapportering av laserhendelser (EVAIR), har notert åtte tilfeller i 2008 og 500 i 2010. Også i Norge kommer stadig flere rapporter om slike hendelser. I 2009 ble det registrert 126 hendelser med laser mot fly, mot fem hendelser året før. Året etter ble det registrert 155 hendelser med laser i Norge. Det er 36 flere enn året før. Noe av økningen kan skyldes bedre rapportering, men ikke bare.

– Særlig kritisk er slike hendelser, eller angrep som det karakteriseres som internasjonalt, ved flyging i mørke. Det sa securityansvarlig i Norsk Flygerforbunds flysikkerhetskomitè, Jo Bjørn Skatvold i en pressemelding fra Luftfartstilsynet i sommer.

Se også: Her er det minst sikkert å fly.

Mange bruker laserlys i den tro at det er et leketøy. Det er det definitivt ikke. For et fly under innflygning eller for flygeledere i arbeid kan blending med laser medføre et stort problem for flysikkerheten, og dessuten medføre helseskade. Ved innflygning vil lyset i cockpit være dimmet for at pilotenes syn skal venne seg til å observere utenfor flyet. På grunn av lamineringen i vinduene, vil en belysning av laser mot disse kunne føre til at pilotene blir blendet.

Her ser du hvor kraftige laserne er. Fra i år har det blitt strenge restriksjoner på omsetning og bruk av slike i Norge.

– Selv en kjapp ukontrollert belysning av flyets cockpitvinduer kan medføre blending av piloter. Slike situasjoner har dessuten ført til at pilotene har fått øyenskader, sa Skatvold i sommer.

Nedenfor ser du en film Russia Today har lagt ut på Youtube, som viser laserangrep mot fly under landing:

Beskyttelse med briller

GlareShields er en type brille som kan beskytte pilotene mot laserlys. Foto: Produsenten Vis mer


I fremtiden kan eksempelvis fremskritt innen nanoteknologi benyttes til å beskytte piloter og flygeledere mot laserlys, men det ligger et stykke frem tid. Allerede nå finnes imidlertid en spesiell brilletype som kan beskytte mot blending fra laserpekere.

Laser-Gard® Eyewear fra Sperian Protection/Honeywell skal kunne beskytte mot blending, og gir også 99,9 prosent beskyttelse mot UV-stråler, skriver produsenten.

Også GlareShields™ fra Noir LaserShields skal beskytte både mot laserblending og UV-stråling.

Derfor må du skru av elektronikken når flyet skal lande

Straffbart

– Laserangrep er en straffbar handling, som innenfor internasjonal luftsikkerhet klassifiseres under ”sabotage and attacks”, sa Jo Bjørn Skatvold i sommer.

Tallene fra Luftfartstilsynet viser at problemet var størst på Flesland, Sola, Bodø, Værnes og Gardermoen.

– 1.januar 2011 trådte ny strålevernforskrift i kraft, sa avdelingsdirektør for analyseavdelingen i Luftfartstilsynet, Karin Myklebust i forbindelse med statistikkrapportering for 2010 tidligere i år.

Luftfartstilsynet tror denne forskriften på sikt vil bidra til færre laserhendelser i Norge, siden kun personer som har et dokumenteret behov får tillatelse fra Statens Strålevern til å ha eller bruke laserpekere av en viss styrke i det offentlige rom. Tidligere kunne slike laserpekere kjøpes fritt over disk.

Les også: Dyrt å være drittsekk i luften

Hva blir gjort andre steder?

Etter høstens seminar om problemet konkluderte Eurocontrol med at det er behov for strengere reguleringer omkring produksjon, omsetning og bruk av laserlys, og at flyselskaper og flygeledelse må øve på hvordan de skal håndtere situasjoner der de blir belyst med laser. I Norge sier Luftfartstilsynet at de har vært pådrivere for at flyselskapene har utarbeidet rutiner og prosedyrer for hvordan lasersituasjoner skal håndteres.