Kan jeg klage?

Hun er ikke fornøyd med oppholdet, og lurer på om det er mulig å få prisavslag.

Hei. Vi har akkurat kommet hjem fra chartertur til Paros, og ønsker å sende en klage. Det handler dels om at det ikke var noe bagasjehjelp til/fra buss/båt og at jeg ramlet og ødela ankelen - guiden lo, vi fikk ikke verken is eller tilbudt legehjelp. Ut over dette fikk vi strømsvikt og juks med aircondition på hotell. Ved poolen var det et stort hull som folk kunne ramle i da hotellet bare hadde satt opp en solseng over og ikke brukte lokket. Flyet var 3 timer forsinket fra Gardermoen hvor vi allerede selv hadde kjøpt spise/drikke og kun 1 time før avreise tilbød de oss spise/drikke. Det var ikke noen velkomst fra reiseselskapet som kunne sjekke hvordan det gikk da vi ankom med taxi fra båten. Og ja ... det er jo normalt ikke kun en ting - men flere ting som går galt når det først skal være. Vi ønsker å klage - men er det noe å hente? Og hvordan går vi frem?

Klag på charterferien

Skriftlig klage er et krav. Vis mer

Av og til hender det at charterferien ikke blir som du regnet med. At uhell kan skje underveis er en ting, at bosted og opplegg ikke er som avtalt er noe ganske annet. Uansett - ønsker du å få prisavslag eller erstatning må du klage, og du må klage riktig.

1: Du må klage til turoperatørens representanter på stedet, om mulig.
2: Blir ikke feilen rettet, må du klage skriftlig til turoperatøren senest fire uker etter hjemkomst.
3: Er du ikke fornøyd med behandlingen hos operatøren, må du klage skriftlig til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Dette er siste klageinstans.

Mer om klagegangen finner du her.

Hva klager du på

De fleste klager på standardmangler, flyforsinkelser og støy. Du kan klage på forhold som ikke samsvarer med hva du er lovt i kataloger og annet skriftlig materiale fra charteroperatøren.

I dette tilfellet høres det jo ut som om du har vært uheldig. Det betyr ikke nødvendigvis at du kan få penger igjen, men det skader ikke å prøve. Dårlig oppfølging fra guidene trenger ikke bety at du får medhold ifølge pakkereiseloven, men selskapene vil ofte velge å gi deg litt for å bøte på et dårlig inntrykk.

Du finner flere eksempler på det i saker vi har omtalt fra Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.

Mangler ved bosted kan være berettiget prisavslag. Om det er sånn at du ikke har bodd slik som beskrevet i katalog og øvrige opplysninger fra selskapet, kan det bety avtalebrudd fra selskapet. Ergo kan du få penger tilbake. Forsinkelsen er nok ikke stor nok til at du kan regne med prisavslag. Mer om det finner du her.

Hvordan klager du

Klag skriftlig innen fristen, dokumenter gjerne med bilder. Husk å skrive hvor mange dere var, hvor turen gikk, også med hotell, når og hvor lenge dere var der. Skriv deretter hva du mener er galt, vektlegg spesielt forhold der det stod en ting i katalogen, og du opplevde noe annet på stedet. Ta med alt du mener er mangler ved produktet du fikk. Pass på å beskrive manglene i detalj.

Du får vanligvis ikke erstatning, og jeg tror ikke dette er et av de tilfellene der den regelen vil omgås. Du bør be om prisavslag, og beløpet du kan kreve er en rimelig andel av hva du betalte for turen. Be derfor om prisavslag i klagen, definer gjerne et beløp.

At dere har tatt opp forholdene med guiden på reisemålet er viktig, uten det har dere mistet retten til å klage i ettertid, siden selskapet har rett til å prøve å korrigere forholdene som mangler. Pass på å få med det i klagen, og ta gjerne med navnet på vedkommende dere har snakket med.

Klagere som har fått medhold får vanligvis fra noen hundrelapper til et par tusen per person i prisavslag, avhengig av hvor alvorlig forholdet er.

Lykke til, hilsen Reiseeksperten

Tilbake til innledningen
Flere svar fra Reiseeksperten