Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Jetlag kan føre til dårligere hukommelse

Hvis du ofte utsettes for jetlag, risikerer du å bli mer glemsk.

Ny forskning viser at jetlag kan sitte i kroppen i opptil en måned. Symptomene er tretthet og glemskhet.

Forskere har funnet ut at jetlag kan ha mer langvarig effekt enn tidligere antatt, dersom det er noe du utsettes for ofte. Hvis døgnrytmen din til stadighet blir forstyrret, kan det føre til varig dårligere hukommelse og lærevansker, skriver Associated Press i en artikkel publisert hos abc.net.au.

Tidligere har forskere funnet at personer som ofte utsettes for forstyrrelser i døgnrytme opplever redusert reaksjonsevne, større risiko for å utvikle diabetes, hjerteproblemer og kreft.

Jetlag er ikke bare noe som rammer folk som flyr ofte og langt, kabinpersonale og piloter. Det rammer også skiftarbeidere, som leger, sykepleiere, nattevakter osv.

Slik minsker du jetlag

Dersom du skal reise til en annen tidssone, er det en god idé å tilpasse seg den nye klokketiden så tidlig som mulig, i hvert fall straks du setter deg i flysetet. Det betyr at du bør spise måltider tilpasset den nye tidssonen.

Prøv også å få sove på flyet, dersom du flyr i det som er natt på bestemmelsesstedet. Når du er fremme, bør du prøve å innrette deg etter den nye døgnrytmen straks. Men er du veldig trøtt, noe som ofte er tilfelle om du reiser østover, så ta en høneblund på hotellet først.

Dagslyset spiller en viktig rolle for døgnrytmen. Prøv å være mest mulig ute i dagslys når du kommer frem, så kroppen skjønner at det er dag.

Reiser du vestover, bør du prøve å holde ut og ikke legge deg før det er kveld.

Se flere tips for å unngå jetlag i denne artikkelen.