Jetlag - eksotisk bismak

Blir du skikkelig utslått av jetlag, kan første ferieuke føles som en lang våkenatt. Enkle knep kan forkorte dvalen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du er våken når de andre sover, men midt på dagen klarer du så vidt slepe deg rundt mellom turistattraksjonene. Jetlag er ofte uunngåelig på reiser gjennom mange tidssoner. Heldigvis finnes det enkelte knep som kan forkorte plagene. Klikk her for å lese våre råd mot jetlag.

Selv om du sover på flyet, kommer du ikke unna jetlagen. Vis mer

- Jetlag er en rar tilstand. Kroppen fungerer rett og slett ikke som før, sier journalist Mari Grinde Arntzen (30). Hun har vært på mange turer til Østen, men den verste jet lagen opplevde hun på ferie i Japan for to år siden.

- Japan ligger åtte timer foran oss i tid. Det vil si at jeg følte meg våken hele natta, mens på dagen ville jeg bare sove, sier Arntzen.

Verst mot Øst

Jetlag er kroppens reaksjon på større forskyvninger i døgnrytmen. Du blir døgnvill, trett og slapp. Noen får hodepine, mister appetitten og konsentrasjonen.

Hvor plagsom jetlagen blir, avhenger både av hvor stor tidsforskyvningen er, hvilken retning du reiser og hvor vanskelig du har for å omstille deg til en ny døgnrytme.

- For de fleste oppleves det som verre å reise østover enn vestover, uavhengig av om det er hjem- eller utreise. Dette kan forklares ut fra hvordan døgnrytmen fungerer, skriver lege Bjørn Bjorvatn hos Nettdoktor.no.

Bjorvatn som blant annet jobber ved Bergen søvnsenter, forklarer videre:

- De fleste har erfaring med å forlenge døgnet, og er vant til å legge seg senere enn vanlig. Slik blir det også ved reiser vestover. Ved reiser østover derimot taper man timer, og sengetid blir tidligere enn vanlig, noe som gjør innsovning vanskelig.

Hvil deg

På nettdoktor.no anbefales lysterapi mot jetlag. Noen flyselskaper tilbyr aromaterapi under flyvingen.

Jetlag kan også behandles med hormonpreparat. Et av de mest populære er melatonin, som påvirker døgnrytmen direkte. Preparatet selges over disk i USA, men i Norge må du bestille det over Internett, eller få det gjennom lege. Vi anbefaler at du tar kontakt med lege før du tyr til all verdens vidunderkurer.

Journalist Mari Grinde Arntzen har følgende råd til de som opplever jetlag lignende det hun hadde i Japan:

- Får du ikke sove om natta, bør du hvile i stedet. Og prøv å hold øynene åpne på dagen. Men mest av alt må du være tålmodig, og innstille deg på noen rare dager, sier Arntzen.

Klikk her for å lese flere råd som kan forkorte jetlag-uka.