Illustrasjon av DinSide. Foto: Colourbox/Vera Graasten Sovang Holt
Illustrasjon av DinSide. Foto: Colourbox/Vera Graasten Sovang HoltVis mer

- Jeg trodde jeg skulle svime av

Etter nesten en uke på hjemreise endte Susan Frasers tur med 21 timer på en buss med defekt toalett.

Det hele begynte torsdag i forrige uke, og det var ingen som forutså det. At en askesky fra vulkanen Eyjafjallajökul på Island skulle lamme flytrafikken i Norge og resten av Europa.

Siden den gang har opp mot ti millioner reisende blitt rammet av flykanselleringer på grunn av askeskyen. De fleste har hørt om Stoltenberg som satt askefast (et nytt norsk ord) i New York, før han endelig kom seg med fly til Madrid og kunne kjøre hjemover mot Oslo derfra. Men Stoltenberg er bare en av mange nordmenn som nå får ferieplanene sine ødelagt.

Fotograf Susan Fraser fikk en uventet lang reise hjem fra USA. Foto: Vera Graasten Sovang Holt Vis mer

Seks døgn på farten

Fotograf Susan Fraser kom seg endelig hjem fra Key West i Florida - seks døgn etter planen. Først ble hun sittende på flyplassen Newark i tre døgn, før hun fikk plass på et fly til Roma. Men der sa det stopp.

- Der var det komplett kaos. Alitalia pekte meg bort til en 250 meter lang kø hvor det sto seks personer i bredden ... Men så møtte jeg tre andre nordmenn, og etter mye om og men fant vi en bil gjennom et lokalt bilutleiefirma som vi kjørte gjennom Italia med. Så fikk vi via en telefon til et femtiårslag hjemme i Asker kontakt med en buss full av nordmenn og svensker på vei nordover, fikk plass på bussen fra Bergamo og kjørte så i ett strekk gjennom Italia, Sveits, Østerrike, Tyskland, Danmark.

- I løpet av de 21 timene på veien stoppen busset to ganger á 45 minutter - helt helvete! Toalettet begynte selvsagt å lekke i bussen og rett før Hirtshals trodde jeg at jeg skulle svime av. Ingen sov - men likevel var vi i godt humør! Der kom vi oss på fergen i Hirtshals, og så ble jeg heldigvis hentet i Larvik. Og hele veien fra Key West til Oslo var jeg kledd samme sommerkjole og røde lakksko! Bagasjen min gikk nemlig til Lisboa!

Til tross for den forferdelige hjemturen har ikke Susan Fraser blitt kvitt reisebasillen.

- Men i sommer blir det nok bilferie til Stockholms skjærgård der en venn av meg bygger hus på en øy. Der venter badstu og bading, god mat og vin - og der ute er det bare sjøfly!

Ikke Kypros likevel

Det var her hun og familien egentlig skulle vært denne uken, DinSide-journalist Karoline Steenbuch. I stedet sitter hun på jobb som vanlig. Foto: Visit Cyprus Vis mer

DinSide-journalist Karoline Steenbuch skulle egentlig reist på ferie til Kypros med familien i går, men det gikk jo ikke, så nå sitter hun på jobb som vanlig, likevel.

- Vi får ta den ferien en annen gang. Det er vel andre som har det verre. Jeg kjenner for eksempel til en som sitter i Singapore nå, og som skal gifte seg her hjemme i Norge på lørdag! Så er det svogeren til en venninne som feiret førtiårsdagen sin i London i helgen. Av 100 gjester skulle 45 ha kommet fra Norge, men ingen av disse kom seg avgårde. Han hadde måttet betale 100.000 kroner for å avlyse hele greia, sier Karoline.

- Moren min, som etter planen skulle fly til England denne uken, endte opp med å ta fergen til Kiel, kjøre til Calais og videre gjennom tunnellen under Den engelske kanal, for så å kjøre i 3-4 timer videre i England. Hun møtte en kar fra Kongsberg Våpen på fergen, og det endte med at han satt på med henne i 6-7 timer i bilen. Hun var toppfornøyd med å få selskap.

18 timers togtur

Thomas Helseth Aastad, som bor og jobber i London, var på messe i Milano da alle fly ble satt på bakken. 18 timer og 3.000 kroner senere kom han seg endelig hjem, etter å ha tatt toget fra Milano til Paris, og så med Eurostar til London.

Adina Broadys svigefar fylte 70 år og skulle feire dette med stor fest og mange gjester på vestkysten av Sverige på lørdag som var. Han og kona er fortsatt askefaste i Alicante, men hopper på en buss fredag, dersom det da ikke går noe fly, forteller hun.

KK.no-redaktør Ine Therese Gransæther var i London da askeskyen slo til. Hun håper å få fløyet hjemover onsdag kveld. Det er jo ikke SÅ synd på henne, som befinner seg i en såpass spennende by som London, og dessuten jobber hun jo på nett, og kan egentlig sitte hvor som helst.

Helt til slutt må journalisten nevne sin flyvertinnevenninne som venter og venter på å få komme seg opp i luften igjen. Og gjett hva slags jobb hun er satt til i mellomtiden ... hun vasker fly.

Er du eller noen du kjenner rammet av asketrøbbelet? Fortell om det i debatten under!