Ansatte gremmes over å ha jobbet for Sterling.  Foto: Sterling
Ansatte gremmes over å ha jobbet for Sterling. Foto: SterlingVis mer

- Jeg skjemmes over å ha jobbet hos Sterling

Ansatte føler seg kraftig lurt i flybløffen.

Til tross for at Sterling-konkursen var et faktum allerede klokken 01:15 onsdag morgen i forrige uke, fortsatte selskapet å selge billetter frem til 02:30-tiden.

- Jeg tror at det hele var kald beregning fra ledelsen og skjemmes over å ha jobbet for Sterling, uttaler en ansatt til expressen.se.

Natten mellom tirsdag og onsdag forhandlet Sterling med to parter om å selge flyselskapet. I hemmelige samtaler satt ledelsen sammen med sine jurister, men forhandlingene førte ikke frem.

Samtidig kjøpte reisende billetter på nettet, mens Sterling forfattet et brev om at selskapet var gått konkurs.

- Du er garantert pengene tilbake, dersom...

- Ved 01:15-tiden visste de at det ikke ble noe oppkjøp, men de fortsatte likevel å selge billetter til 02:30-tiden. De skulle ha stoppet salgene tidligere, sier Nicolas Fischer fra Handel og kontors flyavdeling i Danmark til avisen.

- Jeg synes det er feil. Du får penger av mennesker til tross for at du vet at du ikke kan levere varen, sier han.

Helt forkastelig


- Det er helt forkastelig at man kunne kjøpe billetter på kvelden og natten den dagen. Det beste for selskapet ville vært å legge inn en feilmelding om tekniske problemer på hjemmesiden eller lignende, sier Lennart Björling i Svergies handelsreiseforening SBTA.

Sterlings ansatte var heller ikke forhåndsinformert om utviklingen i selskapet.

- De som jobbet på den tiden måtte betalte sine billetter hjem selv. En av mine kolleger måtte til og med betale et hotellrom som Sterling skulle betalt for, sier en av de ansatte.

Det danske lavprisselskapet ble hovedsakelig drevet og eid av en finansmann fra Island. Det var i lang tid spekulasjoner rundt den økonomiske helsen i selskapet, men senest 14. oktober uttalte hovedeier Pálmi Haraldsson til Jyllandsposten; - Strerling er gjeldsfritt, den eneste gjelden det har, er til meg.

Pálmi Haraldsson har selv pumpet inn millioner i selskapet for å prøve å redde det.

Les mer om konkursen og omstendighetene hvis du er på reise og rammet her...

Dagen før lønningsdagen

Det har senere kommet frem at selskapet ikke tjente penger og at eieren hadde lite erfaring med drift av flyselskaper når han tok over ledelsen.

En ansatt forteller at hun er overbevist om at eierne i lengre tid har kjent til at selskapet stod på randen av en konkurs. Selskapet har innstilt flyruter og sagt opp ansatte.

- At konkursen kom akkurat når den gjorde, har sin naturlige årsak - det var dagen før lønningene til de ansatte skulle betales ut. De må ha visst tidligere hvor mørkt det så ut, og de fortsatte å selge billetter likevel, er forferdelig. Jeg skjemmes over å ha jobbet for Sterling, sier hun.