Foto: Faksimile fra Deturs nettsider
Foto: Faksimile fra Deturs nettsiderVis mer

- Jeg har aldri opplevd maken

Skremmende dårlig kundebehandling.

Tyrkia er varslet å bli den store charterfavoritten blant nordmenn i år. Og det er ikke uten grunn:

Tyrkia er et spennende land, proppfullt av historie, eldgamle bygninger, vakker og dramatisk natur og ikke minst ett av de mest spennende kjøkken du finner i denne delen av verden. I tillegg kan Tyrkia by på alt hva en norsk charterturist kan ønske seg av sol, varme og lange sandstrender.

Dessverre er det også et land som kan gi enkelte tilreisende svært uønskede og ulykkelige ferieminner. I en artikkel i Stavanger Aftenblad forteller en 22 år gammel stavangerkvinne om marerittet hun opplevde i Tyrkia. Jenta ble voldtatt av en bartender, men fikk ikke den hjelpen hun hadde trengt i ettertid. Den norske ambassadøren i Tyrkia, Cecilie Landsverk, beklager ifølge avisen måten turoperatøren Detur håndterte situasjonen på, og sier det utvilsomt har gjort hendelsen ekstra ille for den norske kvinnen.

Ambassaden melder om at rundt 20 norske kvinner er blitt rapportert voldtatt i Tyrkia de siste tre årene, men utelukker ikke at tallet kan være høyere. Ambassaden i Tyrkia holder opplysningsmøter med reiseselskapene hvert år, der voldtekt og oppfølging av slike tragiske hendelser blir tatt opp som tema. Derfor er det svært betenkelig at enkelte selskaper likevel ikke har oppfattet hvordan en skal opptre i vanskelige situasjoner.

Undertegnede med reisefølge opplevde selv at den tyrkiske drømmen ikke ble som forventet under en charterferie med Detur til Alanya. (Les Deturs respons på denne saken nederst i artikkelen.)

Ferien begynte fint: Hotellet var supert – vi fikk egen, stor takterrasse på toppen av hotellet. Været var på sitt beste og stranden noen steinkast unna var et nydelig utgangspunkt for en avslappende dag i sola.

Men, så skjedde det noe som skulle forandre opplevelsen:

Kort fortalt: To norske menn (undertegnede og reisefølge) kommer sent hjem etter en kveld på byen og er vitne til en tilsynelatende beruset hotellansatt slår ned en 16 år gammel jente på hotellet, rett foran øynene våre. Mannen stikker av, og vi prøver å hjelpe den stakkars jenta, som er gjest på hotellet.

Kim Jansson er journalist i DinSide.
twitter.com/kimjan
Foto: Per Ervland Vis mer


Jeg tar opp telefonen og ringer Deturs nødnummer. Da kommer en annen, tilsynelatende beruset hotellansatt opp til meg og spør meg hva f**n jeg holder på med. Han står bare centimetre fra ansiktet mitt og utbasunerer at jeg ikke skal ringe til Detur, fordi det kollegaen hans hadde gjort var berettiget. I hans øyne skal jenta ha oppført seg usømmelig, og fortjener å bli slått (det hele ble formulert med kraftigere språkbruk enn det jeg gjengir her).

Jeg prøver å komme meg unna, men han følger etter meg. Når jeg først klarer å unnslippe og låse meg inn på hotellrommet, tar han tak i kameraten min, og krever at han sier hvor jeg befinner meg. Da bestemmer vi oss for å rømme hotellet og sette kursen mot Deturs hovedkontor, fem minutter unna med taxi.

Etter å ha ventet et par timer utenfor kontoret, fikk vi endelig snakke med en skandinavisk Detur-representant. Hun fniser av historien vår, og sier hun tviler på at den stemmer.

Hun snakker med hotellsjefen, som forøvrig ikke var til stede da hendelsen fant sted. Hotellsjefen sier verken hotellet eller Detur har noe med det som skjedde mellom mannen og jenta; akkurat det måtte de to finne ut av selv. Han sier også at vi lyver om å ha bli truet og forfulgt av den andre berusede hotellansatte.

Dette tror Detur-representanten på. Hun sier vi bare kan ta med koffertene våre å dra tilbake til hotellet, som om ingenting har skjedd.

- Ikke tale om, sier vi, og krever å bli flyttet til et nytt hotell. Etter flere runder med både henne og ledelsen kommer Detur fram til at de skal være så snille og la oss skifte hotell - mot at vi betaler 50 euro.

- Aldri i livet! Vi har betalt for hotell på forhånd, vi skal ikke betale ekstra når en hotellansatt gjør det utrygt for oss å bo på hotellet vi hadde forhåndsbestilt. Etter over seks timer på Detur-kontoret, får vi endelig tilbud om å få flytte til et annet hotell på andre siden av byen - denne gangen uten å betale noe ekstra.

På veien til hotellet presiserer damen fra Detur at vi aldri skulle brydd oss med at den 16 år gamle jenta ble slått ned, for da ville denne situasjonen vært unngått.

Dette er svaret på klagen vi sendte til Detur. Konvolutten er merket med bedriftens slagord "Rett valg, god ferie". Et slagord som ikke står helt i stil med opplevelsen til DinSides journalist. Foto: Per Ervland Vis mer


Vel hjemme i Norge oppsøker vi Deturs kontor i Oslo, og forteller historien vår til en opprørt butikksjef.

- Jeg har aldri hørt noe liknende, sier hun, og starter etterforskning om hva som har skjedd.

To måneder senere får jeg brev i postkassen med følgende konklusjon: ”Slik vi ser det så har hotellet gjort det de skulle i denne situasjonen.”

De betviler at noen av de hotellansatte har vært beruset, fordi ”ingen av hotellets ansatte har lov til å nyte noe som helst alkohol i arbeidstiden”, og ”ingen ting fra vår rapport tilsier at denne personen skal ha vært overstadig beruset denne dagen eller andre dager”.

Ikke så mye å hente der altså. Eneste pluss i boken er at mannen som slo jenta ble sagt opp, på bakgrunn av vår klage.

Måten Detur taklet denne situasjonen på, både på stedet, og i etterkant, er i beste fall sterkt kritikkverdig:

  • En 16-åring blir slått ned på et av hotellene deres av en hotellansatt, og Detur mener de ikke har et ansvar å følge opp.
  • De velger å lytte til en hotellsjef som ikke var til stede under hendelsen, og fniser av historien vi forteller.
  • De lar den potensielt farlige voldsforbryteren fortsette å jobbe ved hotellet i mange uker etter hendelsen.
  • De nekter gang på gang for at en sterkt beruset hotellansatt skal ha jaktet på oss, etter at vi prøvde å ringe nødtelefonen til Detur.
  • I stedet for å løse dette på en ordenlig måte, og gi oss et nytt hotellrom med en gang, må vi diskutere med ledelsen i over seks timer for å få lov til å skifte hotell.

Enkelte pakkereiseselskaper har i flere år slitt med dårlig omdømme. Dette tok bransjen svært seriøst, og gjennom skjerpede rutiner klarte de å reise kjerringa. I fjor viste en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) at pakkereisebransjen nå er den bransjen forbrukerne er mest fornøyde med. Derfor er det synd at enkelte aktører gjør valg som skader omdømmet til en bransje som ellers gjør sitt beste for å opptre skikkelig.