<b>FLY - NEI TAKK:</b> 84 prosent vil helst ta hurtigtog innenlands, ifølge en avstemming på DinSide. Foto: Priestmangoode
FLY - NEI TAKK: 84 prosent vil helst ta hurtigtog innenlands, ifølge en avstemming på DinSide. Foto: PriestmangoodeVis mer

- Ja, vi vil helst ta lyntog

Normenn vil heller ta toget enn å fly.

I forbindelse med en omtale av et nytt høyhastighetstog designet i Storbritannia, spurte vi leserne hvilken reisemåte de helst vil foretrekke, under forutsetning at vi har effektive høyhastighetstog i Norge. Resultatet og folkemeningen er ganske unison: Vi vil aller helst reise med lyntog.

Sexy, luksuriøst og stilig

Designselskapet Priestmangoode i Storbritannia har designet et nytt høyhastighetstog tiltenkt britisk innenrikstrafikk. Det skal være skinnenes svar på Concorde, og være et nytt designikon i liga med nettopp Concorde og Rolls Royce.

- Å reise med tog må være så spennende som flyreise og like sexy som den nyeste bilen. Det må ikke kun være raskt, det må også være moderne, luksuriøst, spennende og stilig, sier designerne selv om hva som kreves av toget for at reisende skal ha toget som sitt prioriterte fremkomstmiddel.

Toget skal ha en toppfart på 362 kilometer i timen. Dette blir imidlertid bare barnemat i forhold til 1.000 kilometer i timen-toget fra Kina. Dette kan du lese mer om lenger ned i artikkelen.

Her kan du lese hele artikkelen om Concorde-toget

Overveldende flertall

Spørsmålet vi stilte leserne i forbinbdelse med den ovenfor nevne artikkelen var altså:

- Forutsatt at vi hadde effektive høyhastighetstog i Norge, hva ville du foretrekke for innenlandstransport?

Et overveldende flertall foretrekker tog, under gjeldende forutsetninger. Her er de foreløpige resultatene, og i prosent:

    Tog: 84 prosent
    Bil: 7 prosent
    Fly: 7 prosent
    Vet ikke: 1 prosent
    Annet: 0 prosent

Over 1.500 DinSide-lesere har avgitt stemme i skrivende stund. Du kan også avgi stemme, ved å gå hit.

1.000 kilometer i timen

Men det britiske togets 362 kilometer i timen blir bare barnemat i forhold til de kinesiske lyntog-planene. Kina utvikler i disse dager et vakuum-maglevtog (maglev=magnetic levitation, svevetog. Maglev-teknologien går ut på at togene bruker elektriske magneter som gjør at de kan sveve over toglinjene, og dermed kjøre mye fortere enn tradisjonelle tog).

Ifølge avisen engadget.com, jobber forskere ved Southwest Jiaotong University med en prototype av et maglevtog som skal kunne kjøre med en hastighet på opptil 1.000 kilometer i timen. I første omgang er planen å utvikle et tog med en marsjfart på 500-600 kilometer i timen, mens en mindre utgave med hastigheter på 1.000 km/t er en noe senere utvikling. Hemmeligheten bak de høye hastighetene er å kjøre maglevtoget i en vakuumtunnel, som tillater høyere hastigheter på grunn av mindre friksjon.

Dagens Shangai maglevtog. Vis mer


Dette høres kanskje ikke ut som noe man kan få på tilbud, tenker du kanskje - og det er det heller ikke. Tunnelen vil koste anslagsvis mellom 10 to 20 million yuan per kilometer, som tilsvarer mellom 8,8 millioner og 17,6 millioner norske kroner.

En av forskerne som jobber med prosjektet, Zhang Yaoping, sier til China Daily at toget vil kunne settes i drift i løpet av ti år, men dette avhenger også av transportministeren.