<b>SEKTORMERKING VIRKER:</b> Du har vel fått med deg bokstavkodene på perrongen?  Foto: Berit B. Njarga
SEKTORMERKING VIRKER: Du har vel fått med deg bokstavkodene på perrongen? Foto: Berit B. NjargaVis mer

Ja, sektormerking virker!

Bokstavkoder på perrongen gir bedre punktlighet.

Sektormerking ble innført på Oslo S. og noen andre stasjoner på Østlandet i august 2013.

Merkingen består altså av bokstaver på perrongen, som sammen med en illustrasjon på skjermene skal fortelle de reisende hvor de kan posisjonere seg for å treffe rett på vognene de ønsker, samt at de reisende kan vite innenfor hvilke bokstaver toget vil stoppe.

Målet med merkingen var at det skulle bli enklere for kundene, men hovedhensikten var at toget skulle bruke kortere tid på stasjonen.

Har du hørt om Målevogna? Her kan du se en videoreportasje om det meget spesielle toget!

Ja, det virker

Og nå har Jernbaneverket gjort den første evalueringen av prosjektet.

- Ikke bare viser målinger at kundene setter pris på den nye sektormerkingen, men nå kan vi også dokumentere at punktligheten bedres, forteller Victor Hansen, leder for Kunde- og Trafikkinformasjon i Jernbaneverket. – Sektormerking virker!

Togtrafikken styres fra hemmelig sted: Se vår innsidereportasje!

Prosjektet «Effektive stasjonsopphold» (ESO) er et samarbeid mellom Jernbaneverket, NSB og Flytoget, og er ment for å skape bedre flyt når passasjerene skal på toget. Dette vil i sin tur skape bedre punktlighet for alle.

En kartlegging NSB har gjort, viser at forsinkelser knyttet til stasjonsopphold utgjør cirka 35 prosent av de forsinkelsene NSB er ansvarlige for. Målsettingen med ESO-prosjektet er å legge til rette for at denne type forsinkelser kan reduseres til et minimum.

Og det virker:

Slik fungerer det: De reisende kan på forhånd se hvor langt toget er, og de slipper å vente på feil sted. Slik kan de med særbehov som barnevogn, rullestol, ønske om stillevogn eller komfort, også enkelt se hvor vognene vil stoppe. Foto: Jernbaneverket Vis mer


På Oslo S har tiden toget er forsinket på grunn av stasjonsoppholdet sunket med gjennomsnittlig 12,3 sekunder, målt ved østgående linje 2 (Skøyen-Ski). Samme linje har også forbedret seg med 10,6 sekunder på Nationaltheatret stasjon, og liknende resultater kan sees på andre strekninger, som vestgående linje 14 (Kongsvinger-Asker), hvor stasjonsoppholdet er forbedret med 11,1 sekunder på Nationaltheatret.

- Det er ikke tvil om at fortsatt utrulling av prosjektet vil gi effekt, uttaler Hansen i en pressemelding fra Jernbaneverket.

Hva med betjent og ubetjent?

For de som reiser med toget og som ikke har periodebillett eller som ikke har kjøpt billett i forkant av reisen, er det nødvendig å sitte på en vogn som er betjent. Og mange som reiser ofte med toget og som har gyldig billett, ønsker å sitte på ubetjent vogn. Per i dag er imidlertid ikke betjent og ubetjent vogn en del av sektormerkingen, og ifølge Hansen er det heller ingen planer om det.

- Det er foreløpig ingen planer om det. Men vi gjør kontinuerlig evalueringer av dette. Dersom det skulle vise seg at det er behov for det, vil vi vurdere å legge det inn, sier Hansen til DinSide.

- Da vi satte inn merking for barnevogn og rullestol, tenkte vi også at dette indikerer at der er vognen betjent, forteller Hansen videre.

Dersom du ønsker å treffe på en betjent vogn, er det med andre ord lurt å posisjonere seg ut fra barnevogn- og rullestolsymbolene. Hansen sier også at de ser at NSB kjører færre og færre betjente vogner, noe som kan være et resultat av at folk flest kjøper billett før avgang - og at behovet for betjente vogner dermed er mindre.

Flere vil få sektormerking

Foreløpig er det sektormerking på Oslo S, Nationaltheatret samt Lillestrøm, Skøyen, Lysaker og Drammen, Sandvika og Holmlia.

Det vil ifølge Jernbaneverket bli innført sektormerking på flere større stasjoner i 2014, men det er foreløpig ikke tatt beslutning om hvor og hvor mange det er snakk om.

Ifølge Hansen, viser de foreløpige evalueringene at prosjektet også er vellykket med tanke på mottakelsen hos de reisende:

Veldig mange synes det er enklere å plassere seg på riktig sted på perrongen.