Is i motoren årsak til krasjlanding

Det overrasket etterforskerne - nå etterlyses nye sikkerhetskrav.

Et British Airways-fly på vei inn fra Beijing krasjlandet på Heathrow i januar. Heldigvis ble ingen av de 152 personene ombord alvorlig skadet.

I flere måneder har etterforskere jobbet med å finne ut hva som var årsaken til krasjlandingen. Konklusjonen som kom åtte måneder senere overrasket alle: is blokkerte drivstofftilførselen til motorene.

Etterlyser nye sikkerhetsregler

Dette har aldri skjedd før, og nå oppfordrer The British Air Accidents Investigation Branch flymyndighetene til å innføre nye sikkerhetsregler, skriver Guardian.co.uk.

Etterforskerne har konkludert med at isdannelsen var en svært uheldig og uvanlig hendelse, og at det var flere faktorer som spilte inn da isdannelser blokkerte drivstofftilførselen på BAs Boeing 777-fly.

Faktorene som gjorde at flyet krasjlandet, var at flyet fløy under svært kalde temperaturer over Sibir. Flyet ikke hadde høy nok fart til at drivstofftilførselen kunne hindre isdannelse. Da flyet så skulle lande, og kapteinen skulle øke drivstofftilførselen, skjedde ikke dette pga. isdannelsene, og dermed endte det i en krasjlanding.

Piloter bekymret for sikkerheten etter strengere drivstoffkrav

Andre flytyper bør undersøkes

Etterforskerne fra The British Air Accidents Investigation Branch anbefaler nå at Boeing og Rolls-Royce (som produserer motorene) nå gjennomfører tiltak som reduserer sjansen for at is dannes i motorene. De ønsker også at luftfartsmyndighetene i USA og Europa etterforsker muligheten for at dette kan skje også med andre flytyper og motorer, og at sikkerhetskravene for flymotorer revurderes.

- Vi har ikke hørt om noe nytt i den informasjonen vi har fått etter ulykken. Denne flytypen har vært i bruk i mange år uten at dette har vært et problem, så dette er svært uvanlig. Fenomenet er fremmed for oss, og vi vet dermed at nye sikkerhetstiltak ikke har blitt satt i gang. Vi har heller ikke fått beskjed om at noen slike tiltak skal settes i verk, sier Anna Brandal, presse- og myndigheitskontakt i Luftfartstilsynet.

- Hadde det vært en fare for sikkerheten, så hadde nok Boeing satt disse flyene på bakken umiddelbart.