Irriterende "lurekostnader"


Hotellet tar seg godt betalt for det meste - ikke bare hotellrommet.

Her er noen eksempler:

Du kan få deg en overraskelse når regningen kommer. Foto: Copernicus Johnson Vis mer


  • Frokosten kommer i tillegg til romprisen. Dropp den. Som regel er det billigere for deg å spise den på en kafé, sammen med lokalbefolkningen.
  • Telefonsamtaler ut av hotellet er grisedyrt. Hotellet tar seg klekkelig betalt for telefonsamtalene. Ring for all del ikke til utlandet (for eksempel hjem til Norge).
  • Parkeringen er grisedyr. Sjekk parkeringsmulighetene, og ikke minst prisene, dersom du skal ta med deg bilen. Parker et annet sted, men regn med at det kan bli et stykke unna hotellet. Kanskje det er like greit å la bilen bli hjemme?
  • Minibaren frister med vin, brennevin, sjokolade, brus og peanøtter. Dropp det. Prisene er skyhøye i forhold til det du betaler på kiosken over gaten.
  • Noen hotell tilbyr klesvask. Til svært stive priser. Ta heller med deg litt vaskepulver, dersom du tror du må vaske klær i løpet av ferien.
  • Servicekostnad. Nei og nei. Å betale momsen og andre avgifter, som turistavgiften noen byer opererer med, er en ting. Men hotellet kan ikke kreve at du skal betale "service charge", eller rett og slett tips. Det gjør du hvis du er fornøyd, og føler for det.