<b>KABINKOFFERT:</b> Nexus scooter-koffert får deg først til gaten.
KABINKOFFERT: Nexus scooter-koffert får deg først til gaten.Vis mer

Ingen triller raskene enn denne

Trillekofferten alle drømmer om: Du slipper å dra den - den drar deg!

En ting er kofferter som triller seg selv. Men til tross for denne formen for motorisert hjelp, kan man muligens bli lei av å dra rundt med trillekofferten på store flyplasser. Ikke bare er det langt å gå fra innsjekk til gate og fra ankomst til bagasjebånd, men du er kanskje seint ute og må alltpåtil dra rundt på kabinkofferten?

Da hadde kanskje denne kombinerte scooter-kofferten vært tingen. Den frakter deg raskt rundt på flyplassen med en toppfart på 15 kilometer i timen. Kanskje dette er en testvinner?

110-kilos brukere

Kofferten er utviklet av den argentinske designeren Francisco Lupin, og er foreløpig kun en prototype. Fremdriften besørges av to elektromotorer, drevet av fire 12V-batterier. Når batteriene er fulladet, kan du kjøre uforstyrret i to timer - og i løpet av den tiden håper vi at du har kommet deg frem til gaten ...

Betjeningen sitter i kofferthåndtaket, og for alle staute norske karer: Denne kofferten kan transportere brukere med matchvekt opptil 110 kilo.

KABINKOFFERT: Nexus scooter-koffert får deg først til gaten.


Les også: Slik velger du riktig koffert

Koffertkapasitet

Du bør selvsagt veie fordelene med en selvgående trillekoffert, opp mot det du taper i bagasjevekt. Det er klart at en koffert med elektromotor veier noe mer enn en koffert uten motor. Flyselskapene har begrensninger ikke bare hva gjelder fysiske mål på håndbagasjen som skal om bord på flyet, men også hva gjelder hvor mye håndbagasjen kan veie. 8 eller 10 kilo er vanlig.

Kofferten har har en kapasitet på 18 liter til bagasjen din.

Kabinkoffert til hundretusen

Lovlig?

Som sagt: Foreløpig er kofferten kun en prototype. Dersom den kommer til samlebåndsproduksjon vil det selvsagt bli naturlig å stille spørsmål ved lovligheten av doningen. Med en fart på 15 kilometer i timen, spørs det om Vegdirektoratet blir veldig lykkelige dersom du freser rundt med denne uten verken blinklys eller sikkerhetsutstyr.

Den elektriske sparkesykkelen Zappy (toppfart 20 km/t) ble forbudt i Norge nettopp på bakgrunn av at den (og dens like) sorterer under tohjulede motorvogner - og de må da tilfredsstille de tekniske kravene som stilles for godkjenning av kjøretøyet. Og det er det selvsagt sjelden at denne typen enkle kjøretøykonstruksjoner gjør. Også den oppsiktsvekkende Segway må holdes unna norske veier, selv om den brukes til sightseeing blant annet, i andre land.