På grunn av vektbalansen i flyet er ikke sikkert at du får flysetet som du har reservert. Men stort sett går det greit.   Foto: Silje Ulveseth
På grunn av vektbalansen i flyet er ikke sikkert at du får flysetet som du har reservert. Men stort sett går det greit. Foto: Silje UlvesethVis mer

Ikke sikkert du får flysetet du har bestilt

Flysete-reservasjonen er ikke endelig.

Hva?! tenker du kanskje nå. Men det er i grunnen ganske logisk. Og det skjer heller ikke så ofte.

DinSide har tidligere skrevet at de mest populære flysetene er fremst i flyet, eller raden ved nødutgangen. Men hva skjer dersom alle passasjerene velger å sitte fremst?

– Hvis du for eksempel har kun et fotballag om bord, og hvor alle vil sitte tett i tett helt framme, så vil disse bli flyttet for å optimere balansepunktet, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Det er likevel en metode som kan fungere, uten å måtte flytte om på passasjerene.

– Man kan teoretisk legge all bagasje og frakt i de bakerste lasterommene for å kompensere dette. Men, dette er svært unaturlig planlegging. Man vil i det nevnte tilfellet bli bedt om å spre seg bakover i flyet, forklarer Johansen.

Se video: Så raskt kan flyet fylles

Derfor får du plass bakerst i flyet

Dersom du ikke har reservert flysete hos Norwegian, har du kanskje oppdaget at du ofte må sitte langt bak. Det er ikke tilfeldig.

– Våre systemer plasserer våre passasjerer slik at det blir likevekt i flyet. For at flyturen skal være så behagelig som mulig for våre passasjerer, plasserer vi typisk passasjerene på midtseter til slutt. Vi starter bakerst og jobber oss fremover i flyet, forteller Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til DinSide.

Siden de fremste setene er mest populære, kan passasjerer risikere å bli flyttet bak i flyet, hvis den delen av flyet er ubesatt?

– Vi forsøker alltid å ha en jevn passasjerfordeling i kabinen, og dette går stort sett helt knirkefritt, påpeker Sandaker-Nielsen.

Les også: Her er de dårligste flysetene

Dette gir balanse i flyet

Johansen i SAS mener passasjerene selv er med på å skape en balanse i flyet.

– Våre passasjerer får velge sitt sete gratis. Derfor spres plasseringen av passasjerene naturlig rundt i flyet, da folk selv velger seter med ledig rom rundt seg, og tar setevalg med tanke på å få sitte sammen med den/dem man er på reise med. Da får man automatisk en naturlig spredning, sier han.

Ved beregningen av flyets balansepunkt, vet SAS hvor folk sitter, og hvor mye hver seteseksjon veier. Men ettersom dette er ganske komplisert, er det datamaskiner som håndterer dette.

– Lasteplanleggingen av bagasje og frakt i lasterommene er også basert på at flyet skal være i optimal balanse, legger Johansen til.