Pass på - før du vet ordet av det har lavprisselskapene nappet med seg flere sedler enn du hadde tenkt å gi dem. Illustrasjon: Per Ervland Foto: Per Ervland
Pass på - før du vet ordet av det har lavprisselskapene nappet med seg flere sedler enn du hadde tenkt å gi dem. Illustrasjon: Per Ervland Foto: Per ErvlandVis mer

Ikke så billig likevel

Lavprisselskapene skor seg på skjulte ekstrakostnader, og billigbillettene koster derfor ofte mer enn du tror.

Det kan til tider virke som en flyreise ikke koster mer enn 199 kroner uansett hvor i Europa du skal, men det er lett å bli lurt: De billige billettene er ofte ikke så billige likevel. Flere flyselskaper opererer nemlig med skjulte ekstrakostnader som ikke legges på billettprisen før du skal betale for moroa.

Brorparten av flyselskapene baker inn gebyrene de opererer med i billettprisen, men lavprisselskapene har en tendens til å heller legge dem oppå prisen de markedsfører seg med.

I det siste har flere av sistnevnte selskaper kommet med stadig mer fantasifulle gebyrer du først oppdager når du skal betale, og dermed kan du plutselig ende opp med å betale dobbelt så mye for den "billige" billetten som i utgangspunktet hørtes ut som et kupp.

Les også: Slik legges ekstrakostnadene til

DinSide har gått gjennom bestillingssystemene til åtte flyselskaper. Ekstrakostnadene som legges til varierer, og noen av selskapene legger ikke til noen (som for eksempel British Airways og Finnair, som dermed ikke er representert med en tabell under).

Disse opererer som regel også med diverse bestillingsgebyrer og andre ekstrakostnader, men i motsetning til en del andre selskaper baker de dem inn i prisen fra første stund.

Verstingen

Aller verst på dette området er kanskje ikke overraskende Ryanair, fulgt av Sterling.

Noen av Ryanairs ekstrakostnader er relativt tåpelige "tilbud" som det ikke er vanskelig å si nei takk til, som for eksempel å betale 80 kroner for å få være en av de første til å gå på flyet. Men du må også betale i dyre dommer for helt ordinære "flytjenester", som for eksempel å sjekke inn bagasje.

Noen flyselskaper liker å late som de er billigere enn de er. Illustrasjon: colourbox.com Foto: Colourbox Vis mer


Flyselskapet selv påstår at alle ekstrakostnadene er valgfrie – men face it, skal du ut på en reise som varer lengre enn et par dager, må du som regel sjekke inn bagasje. Det er nemlig ingen tvil om at Ryanair foretrekker at folk lar være å gjøre nettopp det.

- Vi vil ikke at folk skal reise med bagasje

- Vi kommer til å fortsette å øke bagasjeprisene helt til halvparten av passasjerene våre sjekker inn online, det vil si at de reiser uten innsjekket bagasje. Vi vil ikke at folk skal reise med bagasje, har nordisk sjef i Ryanair, Wilhelm Hamilton, uttalt til svenske E24.

Hvis passasjerene dropper innsjekkingen sparer nemlig flyselskapet både tid, innsjekkingsskranker, flyplasspersonale og drivstoff.

- Hvis man ikke sjekker inn bagasje, er det bare rett og rimelig at man skal betale mindre for billetten, fordi man jo ikke bruker så mye drivstoff som de som har med seg mye bagasje, har Sinead Finn, sjef for Commercial Revenue i Ryanair, sagt til Times Online.

Spesialbagasje må du imidlertid som regel betale for uansett hvilket flyselskap du velger. Men ikke hos alle – og det finnes også store forskjeller selskapene imellom.

Svimlende drivstoffpriser

På grunn av de høye drivstoffprisene, som er omtrent doblet på ett år, innfører nå flere og flere flyselskaper også drivstofftillegg i billettprisen. Hos SAS er for eksempel tillegget 15 euro på utenlandsflygninger og 8 euro på innenlandsflygninger.

Les også: Så mye dyrere blir flybillettene

De fleste selskapene som har innført drivstofftillegg har imidlertid bakt det inn i prisen de markedsfører seg med, så selv om Ryanair ikke har innført noe slikt tillegg, kompenserer de fint for det med alle de andre avgiftene de opererer med – og som ikke er inkludert i prisen vi ser i reklamekampanjene.

Les også: De høye drivstoffprisen gjør at flyselskapene nå vurderer kilopris også på passasjerene

Her er ekstrakostnadene til noen av de mest brukte flyselskapene:

Alle prisene gjelder én tur-retur-reise.

SAS
EkstrakostnadPris 
  • Servicegebyr
  • 50 kr 


    Les også: SAS ble nylig kåret til årets kundeservicebedrift i reiselivsbransjen

    Widerøe
    EkstrakostnadPris
  • Bestillingsgebyr
  • 50 kr


    Lufthansa
    EkstrakostnadPris
  • Billettavgift
  • 50 kr


    KLM
    EkstrakostnadPris
  • Bestillingsgebyr
  • 10 kr
  • Betaling med VISA, MasterCard, Diners Club, Airplus/UATP
  • 40 kr
  • Omfattende* reiseforsikring (for alle passasjerer)
  • 142 kr

    *avbestilling, bagasje m.m.


    Norwegian
    EkstrakostnadPris
  • 1 kolli bagasje*
  • 80 kr**/100 kr***
  • 2 kolli bagasje
  • 160 kr**/200 kr***
  • Setereservasjon****
  • 80 kr**/100 kr***
  • Avbestillingsbeskyttelse*****
  • 120 kr

    *ved kjøp av fullflexbilletter er ett kolli inkludert i billettprisen
    **innland
    ***utland
    ****gratis ved kjøp av fullflexbilletter
    *****gjelder hvis du eller nær familie blir syk


    Sterling
    EkstrakostnadPris
  • 1 kolli bagasje
  • 54 kr
  • 2 kolli bagasje
  • 108 kr
  • Betaling med Visa/MasterCard*
  • 1 % av totalsummen
  • Betaling med Diners Club/American Express
  • 3 % av totalsummen
  • Setereservasjon
  • 65 kr/195 kr**
  • Avbestillingsforsikring***
  • 98 kr
  • Forsikring mot å komme for sent til flyet
  • 88 kr

    *Visa Electron gratis
    **ekstra benplass
    ***gjelder hvis du eller nær familie blir syk


    Les også: Sterling vil ta opp kampen med SAS og Norwegian om passasjerer på innenriksfly

    Ryanair
    EkstrakostnadPris
  • Priority boarding (rett til å gå inn først på flyet)
  • 80 kr
  • Innsjekking på flyplassen*
  • 80 kr
  • 1 kolli bagasje
  • 162 kr
  • 2 kolli bagasje
  • 484 kr
  • 3 kolli bagasje
  • 806 kr
  • Betaling med kredittkort
  • 32,50 kr
  • Betaling med bankkort
  • 12 kr

    *online innsjekking er gratis


    Les også: Bli millionær med Ryanair

    Disse kostnader kommer utenom billettprisen, enten ved at flyselskapene utelater dem i markedsføringen av billettprisene, eller ved at de ikke vises i bestillingen før du skal betale.

    De fleste av disse ekstrakostnadene er selvsagt valgfrie, som setereservasjon og reiseforsikring, men det kan jo diskuteres hvor valgfritt det er å sjekke inn bagasje eller betale med kredittkort.

    Dobbeltlureri

    Selv om Ryanairs bagasjepriser er svimlende i seg selv, som du kan se fra tabellen, stopper det ikke der. Når du flyr med Ryanair har du ikke lov til å ha med deg mer enn 15 kilo bagasje – og har du mer, må du betale overvekt (65 kroner kiloen) – uansett om du har det med deg i et, to eller tre kolli og allerede har betalt mye ekstra for å få ha med deg disse dette. Les mer om dette her.

    Det er imidlertid viktig å understreke at denne "testen" ikke sier noe om de faktiske prisforskjellene selskapene i mellom – forskjellen er at noen flyselskaper driver med noe villedende markedsføring, mens andre i hvert fall ikke later som de er billigere enn de er.

    Vi laget nylig en artikkel som fokuserer mer på de faktiske prisforskjellene, og som kan fortelle deg mer om hvilket flyselskap som faktisk er billigst og best, uavhengig av kvaliteten på markedsføringen. Den kan du lese her.

    Les også: Det er ikke bare flyselskaper som opererer med skjulte ekstrakostnader