Ikke fly i dette landet

EU-kommisjonen har svartelistet alle landets fly etter at indonesiske myndigheter har tatt lisensen fra fire flyselskaper, og suspendert fem andre.

I dag annonserte EU-lommisjonen at de forbyr alle indonesiske flyselskap å fly i europeisk luftrom. Ingen indonesiske fly har ruter til Europa, men svartelistingen sees på som en advarsel til flypassasjerer om å skygge unna Indonesias flyselskaper. EU-kommisjonen følger USA og Australia, som allerede har advart sine borgere mot å fly med indonesiske flyselskaper.

Svartelistingen kommer i etterkant av at indonesiske myndigheter tok lisensen fra fire selskaper, og suspenderte fem andre den 25. juni.

Manglende sikkerhet

Det er mangelen på sikkerhetsstandard som har ført til at transportmyndighetene i landet gjorde dette.

Likevel, de to indonesiske selskapene som sist var involverte i fatale flykræsj har ikke mistet lisensen eller blitt suspenderte.

Garuda, flyselskapet hvis fly kræsjet under landing i Yogyakarta i mars og førte til at 21 personer ble drept, får fortsette å fly. Adam Air, som mistet et Boeing 737-400 passasjerfly i havet utenfor øya Sulawesi den 1. januar og som har hatt en rekke andre ulykker, får også fortsette passasjerflyvningen.

De fem selskapene som har mistet lisensen; SMAC, Kura-Kura Aviation, Germania Trisila, Atlas Deltasatya og Survei Udara Penas, har tre måneder på seg til å bedre sikkerheten.

Selskapene som er fratatt lisensen, får ikke lov å drive kommersiell flyvning før et minimum av sikkerhet er på plass.

Dårlige piloter

Problemet i Indonesia er ifølge transportmyndighetene at det mangler kvalifisert personell - piloter og flyteknikere. Opplæring og kursing er for dårlig.

Sjefen for den indonesiske pilotorganisasjonen mener det er urettferdig å legge skylden på pilotene. Men statistikken viser at de fleste ulykker er resultat av piloter som gjør feil.

Etter å ha fratatt lisensen og suspendert de tilsammen ni selskapene, ber Indonesia Australia og USA å trekke tilbake advarslene mot å fly med indonesiske flyselskaper.

Kilder: EU-kommisjonen og Aviation Today