Det er mange ting du kan gjøre for å redusere risikoen for å bli syk på ferien din.  Foto: Colourbox.com
Det er mange ting du kan gjøre for å redusere risikoen for å bli syk på ferien din. Foto: Colourbox.comVis mer

Ikke bli syk på ferien

Her er tipsene.

Endelig siste dag på jobb. Ferien er i gang, siste epost er sendt og fraværsassistenten aktiveres. Så blir du syk ...

Ikke gunstig. Men bare ved å tenke deg litt ekstra godt om, kan du redusere risikoen for sykdom i relativt stor grad.

Her gir vi deg tipsene for en frisk ferie.

1. Pass på maten

Over 30 prosent av reisende i u-land blir rammet av diaré, ifølge Europeiske Reiseforsikring. Husk at jo mer eksotisk reisemålet ditt er, jo mer forsiktig bør du være når det gjelder både mat og drikke.

Tommelfingerregelen mange har hørt før er: Kok det, stek det, skrell det eller kast det.

Unngå vann fra springen, i tillegg til salater, bufféer, rått kjøtt og rå fisk.

Les mer: Unngå mageplager på ferie

2. Sår og stikk

Ikke ødelegg ferien ved å få infeksjon i myggstikksår. Bruk myggmiddel som inneholder minst 20 prosent DEET. DEET er det mest brukte stoffet i myggmidler både i Norge og ellers i verden.

Men vær oppmerksom på at barn under tre år ikke skal bruke myggmiddelet, fordi det er helseskadelig.

I tillegg til å bruke myggmiddel er det fornuftig å kle seg riktig - dekk armer og bein. Bruk også myggnett i utsatte områder og impregner nett og klær med myggmiddel. Blir du stukket eller bitt er det viktig å holde såret rent, helst med antibakterielt middel, som bør være en del av reiseapoteket ditt.

3. Væskebalansen

Nyrene trenger vann for å skille ut stoffer fra kroppen. Dehydrering kan i verste fall gi alvorlige konsekvenser, og kan lett unngås. Her er det bare én tommelfingerregel som gjelder: Drikk, drikk og drikk. Og folkens, her er det selvfølgelig vann det er snakk om!

Drikk litt mer enn du gjør hjemme til vanlig. Og husk at ting som typisk øker risikoen for dehydrering er: Diaré, oppkast, fysisk anstrengelse, intens svetting, høydeopphold, høyt alkoholforbruk og sukkersyke.

Og ikke glem barna! De mister vann raskere i forhold til kroppsvekten.

Nyrene trenger vann for å skille ut stoffer fra kroppen. Dehydrering kan i verste fall gi alvorlige konsekvenser, og kan lett unngås. Drikk flaskevann på ferien. Foto: Colourbox.com Vis mer


4. Atsjooo

På ferie er det lite trivelig å bli forkjølet. Her gjelder det å tenke klokt allerede på selve reisen. Du bør unngå å sitte og hutre på flyet. Ha med deg noen ekstra plagg som du kan ta på deg. Når du er ute om kvelden, ta på noen ekstra klær når det blir kaldere.

Et annet råd er å ikke ha på klimaanlegg på full guffe om natten. Om det blir alt for ukomfortabelt, ha det i alle fall på så lavt som mulig. For kroppens reaksjon på trekk er gjerne slimhinneproblemer.

5. Blodpropp

Flyr du lengre enn 4-5 timer øker risikoen for blodpropp i beina. Særlig gravide, p-pillebrukere, nyopererte, personer med alvorlige lidelser eller som tidligere har hatt blodpropp, bør bruke støttestrømper og bevege seg en del på flyet.

6. Vaksiner

Sørg for å ta de vaksinene som er påkrevd for din destinasjon.
Trenger du vaksine? Sjekk i vår vaksinekalkulator

Sist, men ikke minst: Du vil neppe ha med deg en seksuelt overførbar sykdom som bagasje hjem. Ta med kondomer hjemmefra, da kvaliteten ikke alltid er like god i andre land, oppfordrer Europeiske.

Hva skjer hvis du blir syk på reisen? Kan du få igjen de tapte feriedagene?