Hmmm... Skal jeg bestille den turen til Tyrkia med Lurifax Travels? Foto: Colourbox
Hmmm... Skal jeg bestille den turen til Tyrkia med Lurifax Travels? Foto: ColourboxVis mer

Ikke bli svindlet når du skal på ferie

Tommelfingerregler som reduserer risikoen for å bli lurt.

Det vil alltid finnes folk som prøver å lure andre for egen vinnings skyld. Vi snakker om folk som svindler på forsikringen, folk som trikser med skatten, folk som lurer deg til å kjøpe katta i sekken.

Onsdag 25. mars skrev DinSide om nordmenn som føler seg lurt av reiseselskapet Bergosa. Forbruker Europa gikk sågar ut og advarte folk mot å bruke selskapet. Nå har Bergosa Investment Travel Ltd. lagt ned, og eierne lover å betale tilbake alle penger de skylder. Vi får la tvilen komme selskapet tilgode og gå ut fra at de faktisk gjør som de sier.

Men, det er betimelig å komme med en advarsel til alle forbrukere om å være årvåkne, slik at dere unngår å bli lurt.

Slik svindler vi på reiseforsikringen

Fristende for luringene

Når nordmenn skal på ferie, bruker vi ganske mange tusenlapper på å sikre en uke eller to med sol og godt vær, fryd og fordragelighet for alle. Det er ikke uvanlig å bruke både 20 - og 30.000 kroner på familieferien.

Dette er mye penger. Dermed er dette et fristende marked for folk som er ute etter å skaffe seg noen lettjente penger, og som ikke går av veien for å lure andre.

Trygg netthandel

Neste gang du skal bestille en feriereise, eller flybilletter for den saks skyld, så bør du skrive deg følgende bak øret:

  • Dersom du kjøper en pakkereise, sjekk om selskapet er medlem av Reisegarantifondet. Dette bør komme frem på selskapets nettsider, eller i brosjyrer. Er selskapet det, er du garantert å få tilbake penger du har betalt dersom selskapet går konkurs, eller reisen av andre årsaker reiseselskapet kommer med ikke lar seg gjennomføre.
  • Er ikke selskapet medlem av Reisegarantifondet? Sjekk ut selskapsinformasjonen og let etter organisasjonsnummeret. Dette skal stå oppført i alle selskaps forretningsdokumenter. Oftest finner du det under informasjon om selskapet, eller kontaktdetaljer. Sjekk organisasjonsnummeret i Brønnøysundregisteret. Du får info om daglig leder og styreformann gratis. Vil du se årsregnskap, må du betale for det. Finner du ikke noe organisasjonsnummer? Da er det best å holde seg unna.
  • Se hva du finner ved å google selskapet. Positiv eller negativ omtale? Dersom du leser om noen som er misfornøyde, så er det kanskje best å trø varsomt.
  • Er ikke selskapet norsk? Det finnes varianter av Reisegarantifondet i de fleste andre land. Sjekk selskapsinformasjonen dersom det ikke kommer frem at de er medlem av en slik ordning. Dersom selskapet ikke er medlem av noe slikt fond, bør du være skeptisk. Det er i mange land veldig lett å registrere et selskapsnavn som i virkeligheten bare er en postboks et eller annet sted, mens personene bak holder til et helt annet sted.
  • Kort betalingsfrist som går ut lenge før reisen skal finne sted? Spør hvorfor det er slik. Dersom du ikke får noe vettugt svar (eller ikke noe svar i det hele tatt), så dropp bestillingen.
  • Les vilkårene nøye før du bestiller. Her kan det gjemme seg merkelige krav og regler. Er du pliktet til å stille på en eller annen presentasjon? Da lukter det timeshare. Sjekk forøvrig Forbruker Europas liste over Timeshare- og ferieklubber de får flest klager på her. Tar reisearrangøren altfor mange forbehold vedrørende for eksempel endringer av hotell, reisetidspunkt osv? Nja, skeptisk.
  • Funnet grisebillige flybilletter, men usikker på aktøren? Det har vært tilfeller der små reiseselskaper selger flybilletter, gjerne til destinasjoner langt unna, for deretter å ikke hoste dem opp når avreise nærmer seg, eller utstyre kunden med falske billetter. Dersom du ikke har funnet billetter til Santiago i Chile til under 10.000 kroner på tidspunktet du skal reise, men plutselig finner et lite selskap som tilbyr deg dem for 5.000 kroner, bør alarmklokkene ringe. Hvis du har foretatt en slik bestilling, ring flyselskapet og sjekk at de har ditt navn på passasjerlisten og at alt er i orden. Forøvrig har det blitt lettere å klage også på flyreiser. Det ble 1. januar i år opprettet et eget flyklagenemda der folk kan klage på flyreiser. Les mer om det her.
  • Er tilbudet du har funnet nesten for godt til å være sant? Da er det stor sjanse for at det er nettopp det. Å betale 7.000 kroner for en uke i dobbeltrom på et femstjerners hotell i Karibia er ikke "normalt". Men, det finnes selvsagt unntak, for eksempel når det gjelder restplasser. Gjennomfør en sjekk i henhold til punktene over.
Les mer om rettighetene dine på Forbrukerrådets nettsider.

Les også: Ti nettsteder som vil lure deg