100.000 PASSASJERER: Det kan bli ny passasjerrekord på Oslo lufthavn fredag, ifølge OSL. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
100.000 PASSASJERER: Det kan bli ny passasjerrekord på Oslo lufthavn fredag, ifølge OSL. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Påsketrafikk på Gardermoen:

I dag kan det bli ny passasjerrekord

Ifølge Forsikringsselskapet Frende kan reisende generelt forvente mer forsinkelser i dag enn ellers i året. 

Selv om du gjør det du kan for å komme deg raskest mulig til riktig gate på Gardermoen eller andre flyplasser, vil en rekke reisende oppleve å bli forsinket på reisen i forbindelse med påsken, ifølge tall fra Frende Forsikring.

- I dag kommer mange for sent frem, mister neste fly og bagasjen forsvinner. Forsikringsselskapene registrerer en ekstrem skadetopp fredag før påske, forteller kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen.

70 prosent skyldes forsinkelser

Hun forteller videre at på nettopp fredag skyldes 70 prosent av reiseskadene forsinkelser.

- Fredag før påske ser vi tilnærmet en dobling i antall reiseskader. For påsken totalt sett er tallet meldte skader på reiseforsikringen rundt 40 prosent høyere enn i ukene før og etter påske. Også på skjærtorsdag og langfredag ser vi høy skadefrekvens, forteller Slettemoen.

Typiske skademeldinger til forsikringsselskapet går på forsinket ankomst, innhenting av reiserute og forsinket bagasje.

Travelt på Gardermoen

Fredag er også en svært travel dag på Oslo lufthavn Gardermoen (OSL), hvor de forventer nesten 100.000 reisende.

- Blir det så mange reisende som vi tror, blir det ny trafikkrekord på Oslo lufthavn, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i OSL til Dinside.

Han understreker at stor trafikk ikke betyr at de regner med forsinkelser.

Da Dinside var i kontakt med Westher Andersen torsdag, som er påskas nest travleste dag, hadde de ifølge ham bra punktlighet og god flyt i sikkerhetskontrollen.

Her kan du se når det normalt er mest kø i sikkerhetskontrollen.

Sjekk hva du kan kreve av flyselskapet

Skulle du oppleve forsinkelser, kan du allerede etter 2 timer ha krav på erstatning direkte fra flyselskapet.

Forbrukerrådet har en egen kalkulator på sine hjemmesider, som viser hvilke rettigheter du har om flyet er overbooket, innstilt, forsinket eller bagasjen forsvinner.

Husk at hvis reisen blir forsinket med mer enn tre timer, har du samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger. Her kan du lese mer om satsene for kompensasjon.