Siste samtale må tas før man går ombord i flyet. Les hvorfor det er slik. Foto: Colourbox
Siste samtale må tas før man går ombord i flyet. Les hvorfor det er slik. Foto: ColourboxVis mer

Hvorfor må mobilen skrus av på flyet?

Dette er det mange som lurer på. Her gir piloten svar.

Da DinSide for noen uker siden skrev om hvorfor mp3-spilleren må skrus av under take off og landing, satte det i gang en stor debatt.

Debatten handlet ikke bare om mp3-spillere, men også om mobiler. Det var mange som diskuterte og argumenterte rundt dette med mobilforbud på flyet.

Her er noen utdrag fra debatten:
"Jeg vil tippe at 1 av 10 glemmer å slå av mobilen (jeg glemmer det sikkert hver 10. gang). På et stort fly kan det være 30-50 mobiler som til enhver tid er på. Hvis det hadde vært en reel risiko, hadde man ikke fått lov å ta mobil med ombord."

"Har du noen gang prøvd å ringe med mobilen din fra 33000 fot? Er som regel en fantastisk god dekning der oppe selv om ikke flyet har installert spesialutstyr for å bringe signalet videre."

Forstyrrer mobiltelefonen flyets instrumenter? Se hva piloten svarer lenger ned i saken. Foto: Colourbox Vis mer


"Jeg satt selv i cockpit under en take-off. Co-piloten satt og sendte melding fra moblitelefon, og den velkjente lyden du får når mobilen din ligger nær radioen hjemme dukket opp så det sang i ørene, så en av grunnene til at mobilen skal være avsått går jeg ut fra er at de ikke skal forstyrre kommunikasjon med tårnet."

"Kortslutninger og feil i selv enkel elektronikk kan få enheten til å sende ut stråling. Denne kan påvirke kommunikasjonen til flyet, radarer og kontrollsystemer. Lite sannsynlig at dette skjer, men man vet rett og slett ikke nok om elektromagnetisk stråling til å vite om alle farene med interferens ennå."

"Eldre stereoanlegg tar jo inn mobiltelefoners frekvenser så det ljomer, mens nyere anlegg er bedre skjermet. Husk at flyene vi flyr rundt i ofte er ganske gamle."

"Jeg flyr mye i jobben og har ved flere anledninger blitt nektet å bruke mobiltelefonen, selv om denne står i "flight mode". Hva er vitsen med denne funksjonen, når den aldri kan benyttes?"

"Flightmode er heller ikke lov ved take off og landing. Alt elektriske utstyr skal være slått helt av. Flightmode kan brukes når dere er i lufta. Noen har nok fått beskjed om at mobilen skal være skrudd helt av under hele reisen, usikker på hvorfor de sier det ..."

De fleste vil ikke ha mobilbruk ombord

Vi videresendte disse debattinnleggene til SAS, og ba flyselskapet forklare hvorfor mobiltelefoner ikke er tillatt å bruke ombord på fly.

- Før vi kommer inn på dette med hvordan mobilen kan forstyrre flyet, vil jeg først poengtere at vi har gjort undersøkelser blant våre passasjerer som viser at et stort flertall ikke ønsker at det skal være lov å bruke mobilen ombord. De vil at flykabinen skal være et sted der man skal slippe å bli forstyrret av andres mobilsamtaler, sier kommunikasjonsdirektør Knut Morten Johansen.

- Når det er sagt vet jeg at det jobbes mye med nye teknologier som vil gjøre det mulig å bruke mobilen ombord på et fly uten at dette forstyrrer flyet. Hvorvidt passasjerene faktisk vil ha denne muligheten, er jo noe annet. Vår erfaring er altså at de fleste ikke vil det.

Jørgen Bue er pilot i SAS, og svarer på flyspørsmål fra leserne. Foto: SAS Vis mer

Johansen videresendte debattinnleggene til SAS-pilot Jørgen Bue, som med sin mangeårige erfaring som pilot kunne forklare nettopp hvorfor mobiltelefoner må være avslått i luften.


Pilotens svar:

"Alle elektriske artikler, sendere og mottagere består av ledninger og solenoider som er strømførende når de er slått på. Disse danner et magnetfelt som påvirker annen elektronikk, uavhengig om f.eks. mobilen er i flight modus. Dette er ikke store magnetfelt, men de er lite utforsket som en del av en flyinstallasjon.

Alle fly testes, måles og evalueres på alle tenkelige måter under konstruksjon, bygging og flight-testing. Regelverket er slik at det som ikke inngår i testingsprosessen, er heller ikke tillatt brukt. Da alle nåværende sivile jet flytyper fikk sin sertifisering, var mobiltelefonen knapt tatt i bruk (tidlig på nittitallet). Siden da har mobilbruken eksplodert, mens flyindustrien og myndighetene satte et forbud mot bruk siden dette ikke lå i sertifiseringen. Siden har det blitt forsket noe på dette, og da fant man at det hadde vært lite og relativt ubetydelig 'interference' mellom flyinstallasjoner og mobiltelefon.

Likevel ønsker flyindustrien å ha kontroll på bruken av telefoner om bord. Vi er alle klar over at et ikke ubetydelig antall passasjerer har glemt å slå av telefonen før avgang. Men her tar man en svært liten kalkulert risk på flysikkerheten. Alternativet ville jo vært å forby å reise med telefon i det hele tatt og det ville vært praktisk umulig å gjennomføre. Derfor går industrien nå mot å montere en satellitt senderplattform om bord som er kontrollert av kapteinen.

Da kan man også kontrollere på hvilken måte mobilene blir brukt om bord med hensyn til medpassasjerer. Våre og internasjonale undersøkelser har vist at en stor del av passasjerene heller vil ofre egen mulighet til å snakke i telefonen mot å slippe at naboen snakker høyt til en tredje person i sin telefon. SMS/MMS/internet har få innvendinger mot. Derfor velger SAS og andre flyselskaper egne individuelle løsninger for bruk av mobiltelefon ombord i fremtiden basert på kundeundersøkelser.

Så til noen av spørsmålene og kommentarene fra debattforumet:

- Ja det er mange som glemmer å slå av telefonen. Men sikkerhetsrisikoen er svært liten.
- Det er svært dårlig dekning i 33 000 fot, sannsynligvis ingen. Jo nærmere bakken vi kommer, jo bedre blir dekningen, og under 5000 fot vil de fleste mobiler ha god kontakt. Men det betyr også at uten plattform ombord vil de ikke kunne brukes, unntatt like etter avgang og like før landing. I tillegg vil de da legge beslag på mange bakkestasjoner og trolig mette nettet rundt flyplassen.

DinSide vil fremover publisere artikler der SAS-piloter svarer på flyrelaterte spørsmål dere lesere vil ha svar på. Har du et spørsmål til flypiloten? Send det til [email protected] og kall e-posten "Til piloten".