SERVERINGSKNAPP: Mange busser har en slik knapp. Men du får hverken kaffe eller drinker om du trykker på den. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SERVERINGSKNAPP: Mange busser har en slik knapp. Men du får hverken kaffe eller drinker om du trykker på den. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Mystisk knapp på bussen mangler mål og mening

Hvorfor har bussene en serveringsknapp?

Bussvertene har forsvunnet, men knappen består.

Har du lagt merke til at mange langdistansebusser ikke bare har knapper for lys og stopp, men også servering? Da har du kanskje lurt på hvor serveringspersonalet gjemmer seg.

For trykker du på knappen sier det ikke «poff», før en pent antrukket herremann dukker opp gjennom røykskyen med en kopp nytraktet kaffe.

Det skjer faktisk ingen verdens ting. Knappen er bare en fossil fra en svunnen tid, som busselskapene ikke blir kvitt.

Kobler ut knappen

- De fleste ekspressbusser har denne mystiske knappen, bekrefter driftsjef Jarle Bugge i Nor-way Bussekspress overfor Dinside.

Men på de fleste av disse bussene er knappen rett og slett koblet ut. Det skjer derfor ingenting om du trykker på den.

Det samme melder Nettbuss, mens det hos Telemark Bilruter og Konkurrenten i det minste vil lyse et lys hos sjåføren. Uten at sjåføren kommer løpende av den grunn.

- Det er sikkert morsomt å sjekke hva som skjer når man trykker på den. Kommer det drikke ut fra den, eller kommer det en løpende med kaffe, te eller mineralvann? Det gjør det altså ikke, sier Bugge.

FÅR DEN PÅ KJØPET: Kommunikasjonssjef Dag Bones i Nettbuss forklarer at serveringsknappen følger med bussene de kjøper. Foto: Nettbuss Vis mer

Får den fra fabrikken

- Så hvorfor er knappen der?

- Knappen er en integrert del av en modul for lys, varselknapper og luft, som de fleste bussleverandører har til tur- og ekspressbusser, svarer kommunikasjonssjef Dag Bones i Nettbuss.

Dette er altså standardutstyr når de bestiller en buss; noe som følger med bussen om busselskapet ønsker det eller ei.

- Det er mulig å erstatte knappen med en plugg eller tilsvarende for å unngå misforståelser med at den har et formål, fortsetter Bones, men det ser det ut til at få busselskaper har tatt seg bryet med.

Samtidig har Telemark Bilruter en annen løsning på problemet; de forteller Dinside at de aktivt avbestiller knappen når du kjøper sine busser.

Hadde bussverter før

Selv om knappen ikke har noen funksjon i dag, kunne den ha det tidligere. Først og fremst på turbusser kunne det ofte være guider, bussverter eller bussvertinner som ga knappen mening.

- Da var det et poeng at passasjerene kunne få kontakt med guiden om bord, med denne knappen, forklarer teknisk sjef Åsmund S. Kroken i Telemark Bilruter til Dinside.

Driftsjef Bugge i Nor-way har også varme minner fra denne mer serviceinnstilte tiden.

- Det ble servert kaffe og lefser til de som ønsket det, og passasjerene fikk hjelp og svar på de spørsmål de måtte ha, mimrer han, før dagens realitet slår inn:

- En ordning som ble avviklet av økonomiske og sikkerhetsmessige årsaker.

LES OGSÅ:

Flere tog blir berørt av streik

Se hva som er den beste pakkemåten

Har du krav på armlenet på flyet?