Hvorfor er vi hotellsvin?

KOMMENTAR: Skifter du sengetøy hver dag? Tar du nye håndduker hver gang du dusjer? Kaster du såpen etter første rundes bruk? Det gjør vel de færreste, med ett unntak …

«Neste gang skal du ikke ta med alle disse småsåpene som ikke er brukt»


Vannmangel, ressurssløsing og miljøkrise. Det er greit å hyle om forurensende flyreiser og dampende bilkjøring, men dermed også lett å glemme miljøvirkemidlene som ligger i det små når du er ute og reiser.

Si din mening nederst i saken

Vanligvis innrømmer de fleste gjerne at de ikke skifter på sengene hver dag hjemme. (Ikke annenhver for den del …) Vi er også litt stolte av at vi gjenbruker badehåndklær flere ganger før vask. Og heldigvis slekter de færreste av oss på supernevrotiker Melvin Udall i Jack Nicholsons skikkelse i filmen As good as it gets når det gjelder såpeforbruk. Etter den obligatoriske håndvasken får da virkelig såpestykket ligge i fred til neste baderomsvisitt.

Men straks vi tar inn på et lekkert hotell, endrer vi adferd…

Lakenmani

Karoline Brubæk er redaktør for DinSide. Vis mer


Altså; en av de største gledene ved å bo på hotell er de rene, friske sengene og overfloden av tykke badehåndklær. Men trenger vi egentlig nye lakener hver dag? Vi mener jo ikke at vi skal dele senger med bugs som gjesten før oss har etterlatt i de lekre men lett brukte egyptiske bomullslakenene. Men kanskje skal vi heller ikke forlange eller forvente at sengene skal få nytt trekk etter hver eneste natt på hotellet, selv når bostedet hører til det luksuriøse segmentet?

Notat til deg selv: Neste gang skal du be hotellet om ekstraservice – i form av færre skift, og dessuten følge oppfordringer om å bruke håndduken flere ganger – uansett om det irriterer deg bare bittelittegranne at tiltakene foruten å være miljøvennlige også i høyeste grad er økonomisk interessante for hotellet …

Lakener og håndduker spart=transport og vask spart=en liten miljøseier

Hjemmesåpe, bortesåpe ...

Og så er det såpene: De velduftende små som mange bruker ett par ganger før vi reiser videre. Eller hamstrer med hjem i hopetall, bare for å lagre dem innerst i baderomsskapet til de dukker opp igjen i forbindelse med oppussing av badet – eller flytting. (Hvorfor gjør vi det, egentlig?)

Notat til deg selv: Neste gang skal du ikke ta med alle disse småsåpene som ikke er brukt, men heller la dem ligge igjen til glede for hotellpersonalet, neste gjest – og miljøet.

Lekkert, fristende, men trenger du ta dem med hjem? Foto: Karoline Vis mer


Resirkulert rengjøring

Luksushotellet Fairmont Queen Elizabeth i Montreal er kreative i sin kamp for mindre sløsing, uten å gå veien om budsjettaktige såpedispensere, eller enda stusseligere: At kundene betaler ekstra for tilgang til såpe …

Et lokalt firma får de lett brukte såpestykkene til gjenbruk i produksjonen av håndrensemidler som benyttes av for eksempel malere, gartnere eller mekanikere. Det melder USA Todays blogger Kitty Bean Yancey.

Vi applauderer tiltaket fra det kanadiske luksushotellet, og håper flere etablissementer finner på lignende løsninger, som gjør at vi kan nyte de små hotellsåpene med litt bedre samvittighet.

Miljøpriset hotellkjede

Scandic satser på å holde en miljøprofil. De låner ut sykler til sine gjester. De oppfordrer besøkende til sortering av søppel, og har flere tiltak for å redusere vannforbruket. For å nevne noe.

For sitt arbeide for mer miljøvennlig hotelldrift vant nylig kjeden The Sustainability Award i forbindelse med den europeiske hotelldesignmessen Sleep. I en pressemelding forteller de at kjeden mellom 1996 og 2006 reduserte sine fossile karbondioksidutslipp med 30 prosent. Hver gjest som bor en natt på Scandic, slipper ut 1,5 kg mindre CO², bruker 35 liter mindre vann og etterlater seg 1 kg mindre usortert avfall enn for ti år siden.

Spørsmålet er ...


Lar vi oss forføre av kjeder som Scandics og Fairmonts tiltak for litt mer miljøvennlig hotelldrift? Satser de nok, eller er det bare overfladisk miljøstaffasje som henger seg på trender i tiden?

Vi tror at vi først og fremst skal la oss inspirere av tiltakene, fremfor å irritere oss over at hensikten fra hotellenes side selvsagt også er både å spare penger, og å tekkes nye kundegrupper.