Hvordan bli oppgradert

Er du av de som går sakte gjennom business- og førsteklassesetene, og misunner deg grønn på vei bakover i kabinen? Vi guider deg til hvordan drømmen om å bli oppgradert blir virkelighet.

Vi gir deg tips og triks for å presse deg fremover i klassesystemet. Foto: www.emirates.com Vis mer


>>Her finner du triksene som oppgraderer deg

Mytene og historiene er mange om de som har opplevd, kjenner noen som har opplevd, eller kjenner noen som kjenner noen som har opplevd å bli oppgradert på flyet. Med oppgradering mener vi å bli flyttet fra turistklasse, og opp til businessklasse på flygningen.

Hvorfor det skjer

Vi tok kontakt med SAS Braathens for å høre årsakene til at det oppstår situasjoner hvor folk blir oppgradert.

- Den eneste grunnen til at noen blir oppgradert er rett og slett overbooking fra flyselskapet sin side. Så lenge det er ledig på business og det er overbooket på turist, så prøver vi å flytte passasjerer over slik at alle får være med, sier Knut Morten Johansen.

Johansen er informasjonsrådgiver i SAS Braathens, og innrømmer villig at det er grep man kan ta selv for å få mulighetene til å nyte bedre plasser for ofte en tredjedel av prisen.

En myte vil han gjerne avkrefte, og det er den om at det lønner seg å komme sent til flyet.

- Mange spekulerer i å komme sent til avgangene fordi de tror at når alle har satt seg vil nettopp de siste være de som får tilbud om oppgradering. Dette stemmer overhodet ikke. Det eneste de oppnår er å skape irritasjon over tidsproblemene som oppstår, og i verste fall kan de bli nødt til å vente til neste avgang uten å få noen som helst kompensasjon, forteller Johansen.

>>Bilder: Så godt kan du sitte på fly
>>Her finner du triksene som oppgraderer deg


Tjen penger på din flytur

Mange, spesielt i USA, spekulerer aktivt i å fly på travle dager med populære flyselskap. Mulighetene for kompensasjon som en følge av overbooking er store på disse stedene. Det finnes mange eksempler på passasjerer som har tjent penger på å fly i form av at kompensasjonen har vært større enn hva billetten har kostet.

- Flyselskapene er forholdsvis rause når de må holde igjen folk på reisene. Folk som frivillig står igjen på bakken, eller har meldt seg på forhånd høster enorm "goodwill" hos personalet fordi det sparer dem for pinlige situasjoner, sier Johansen.

Med andre ord så er selskapene villige til å strekke seg langt i sin takknemlighet over at de har sluppet unna potensielt vanskelige og slitsomme hendelser.

- Vi har flere eksempler hvor vi har vært nødt til å holde igjen flyet fordi ingen har villet melde seg frivillig. Da må vi bare bli strenge å meddele over høytaleren at flyet ikke letter før noen melder seg. Pinlig og trist for oss, og trist for dem som til slutt melder seg mot kompensasjon.

>>Sjekk bildene av hva du kan få her.
>>Her finner du triksene som oppgraderer deg.
>>Sjekk prisen på drømmesetet her.

Denne artikkelen ble første gang publisert i november 2006.