Hvor kul er du?

En ny undersøkelse hevder å vise hvilke merkevarer som er de kuleste i hele verden.

En gang i tiden gikk det ikke an å vise seg utendørs uten en liten rød logo med bokstavene L, E, V, I og S på baklomma. Vi var born in the USA, og det skulle synes. Det var også tider da man ikke kunne bevege seg utendørs uten en grønn krokodille som sikkerhet på brystkassen. Noen år senere var all drikke med farge bannlyst, det skylle være krystallklart og gjerne uten sukker. Blank appelsinbrus, gjennomsiktig cola. De varte ikke lenge.

Men hvordan er ståa nå? Lille speil på veggen der, hva er de kuleste merkene i verden her? Og hvor oppdatert er DU?

Beklager – dette element er ikke lenger tilgjengelig.


Colabildet fra Venezuela er fotografert av Stian Mong

Dårlig med norske

Mens verdens mest verdifulle merkevarer er mulige å treffe på overalt hvor vi ferdes på kloden, og både svensker og finner er inne på kremlisten, er det ingen norske merkevare som engang hevder seg på topp 100 i listene over de mest kjente i verden. Norske reisemål og reiseselskaper sliter også med å innta plasseringene blant det heteste og beste i verden. SAS var en gang store, men får nå kun førsteplasser i nordiske reisekåringer. Og de største overskriftene om Norge den siste tiden har handlet om Skrik og seljakt. Men det finnes positive unntak:

National Geographic kåret for en tid tilbake 50 må-se steder - 50 places of a lifetime. Og her kom norskekysten med fjordene med på lista. Fra tid til annen ser vi at Hotel Continental kommer med på reisebladenes lister over anbefalte hoteller i Europa/Skandinavia. Dessuten er cruiseselskapet Royal Caribbean gjerne med på diverse lister over de beste store cruiseoperatørene.

Kilder: Interbrand, Metro/Cool Brandleaders/Superbrands og Condé Nast Traveller