Kjenner du deg urolig for å fly? Vi har sjekket ulykkesstatistikken. Foto: Sxc
Kjenner du deg urolig for å fly? Vi har sjekket ulykkesstatistikken. Foto: SxcVis mer

Hvor farlig er det å fly?

1. juni styrtet et Air France fly i Atlanterhavet med 228 personer ombord. Hvor sikkert er det egentlig å fly?

Det er marerittet til enhver som jevnlig er ute og flyr. At flyet styrter. En slik tragedie utspant seg over Atlanterhavet natt til mandag 1. juni.

Et Air France-fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet et eller annet sted i Atlanterhavet. Ombord befant det seg 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer. Alle disse har mistet livet. Tre av dem var nordmenn.

Foreløpig kan ingen si noe om hva som skjedde. Flere teorier verserer. Den ene går ut på at flyet kom inn i et uvær som gjorde at det styrtet. Denne teorien mener flyeksperter er lite sannsynlig, da et stort fly som dette Airbys 330-200 skal tåle slikt. En annen teori er at lynet har slått ut flyets elektroniske systemer, noe som har ført til at pilotene har mistet kontrollen. En tredje teori lufter tanken om at noen kan ha detonert en terrorbombe ombord.

Enn så lenge er det bare å vente og se hva etterforskningen finner ut av. På nåværende tidspunkt letes det etter flyet, eller rester av det, ute i Atlanterhavet.

Igjen sitter sjokkerte pårørende og millioner av mennesker som spør seg om det er trygt å fly. DinSide har tidligere skrevet om dette temaet, og gravd i ulykkesstatistikken for å prøve å finne ut mer. Nå har vi sett på den aller siste statistikken.

Alle forteller oss at det er større sjanse for at vi havner i en bilulykke enn i en flyulykke. Og det stemmer nok. Men likevel er mange litt nervøse når de setter seg på flyet. Kanskje er det fordi det egentlig er helt unaturlig for oss mennesker å befinne oss flere tusen fot over bakken. Kanskje er det fordi vi ikke har kontroll over situasjonen - våre liv er lagt i flykapteinens hender.

Hvor trygt er det å fly? Når er det størst sjanse for at det skjer en ulykke? Er det noen flytyper som er oftere utsatt for en ulykke enn andre? Hvilke flyselskap er tryggest?

Her er fakta:

  • Hittil i år har det vært 24 flyulykker der mennesker har mistet livet. Til sammen 532 har dødd i disse flyulykkene, ifølge Aviation Safety Network. Merk at denne statistikken omfatter både store passasjerfly og småfly, transportfly og militærfly.
  • Air France-ulykken er den største flyulykken siden 2003, da 275 personer mistet livet i en flyulykke i Iran.
  • 27.455 mennesker har mistet livet i passasjerflyulykker i tidsrommet 1959 til 2007 (denne statistikken omfatter bare fly som har en totalvekt på mer enn 27 tonn).
  • Av disse døde 5,147 personer i flyulykker fra 1998 til 2007.

Farligere før

Det har blitt betraktelig tryggere å fly de siste 40 årene. På begynnelsen av 60-tallet var antall ulykker for kommersielle flyvninger (passasjer, charter, frakt, flydemonstrasjoner etc) per én million avganger oppe i over 50. I 2004 var tallet nede i rundt to ulykker per én million avganger. Det er vanskelig å si eksakt hva denne raten lå på i 2007, men grafen i Boeings Statistical Summary of Commercial jet Accidents 1959-2007 ligger på rundt to per én million avganger. Statistikken viser imidlertid at i perioden 1998 til 2007 var dødsfallsraten 0,5 per én million flyavganger.

Merk at denne statistikken omhandler ulykker der resultatet har vært hull loss, tap av flyet, det vil si at ulykken har vært så alvorlig at flyet ikke har kunnet repareres, eller rett og slett at flyet aldri har kommet til rette. Det behøver ikke bety at liv har gått tapt, selv om det er sannsynlig. (I Air France-ulykken i august 2005, der flyet som styrtet i Toronto, overlevde alle passasjerene. Flyet ble totalvrak, altså vil ulykken registreres i kategorien hull loss.)

Men er det noen flytyper som har vært flere ganger involvert i flyulykker en andre? Boeings rapport har en oversikt over ulykkesraten fordelt på flytype fra 1959 til 2007. Av flytyper som fortsatt eksisterer i dag, er det 707/720 som har høyeste ulykkesrate med 8,72 per én millon avganger. Deretter kommer Douglas DC-8 med en rate på 5,92. Så Fokker F-28 med en rate på 4,55. Ingen av disse flyene er lenger i produksjon. Merk at denne statistikken ikke egentlig sier noe om at noen flytyper er mer ulykkesutsatte enn andre. Statistikken sier ingenting om vedlikeholdet av flyene og alderen på dem da de styrtet.

Når skjer ulykkene?

De fleste flyulykker med dødelig utfall i perioden 1998 til 2007 har skjedd under take-off og første del av klatringen, eller under siste nedstigning og landing. 29 prosent skjedde under take-off og klatring, 22 prosent under siste del av nedstigning og landing. 19 prosent av flyulykkene med dødelig utfall skjedde mens flyet lå i cruisinghøyde.

I samme tidsperiode har flest fatale flyulykker skjedd etter at pilotene har mistet kontroll over flyet mens det befant seg i lufta (1.984 dødsfall). 1.137 dødsfall skjedde etter det som kalles "kontrollert flygning inn i eller mot terrenget" - her har altså pilotene prøvd å lande flyet på en best mulig måte, men ikke klart å unngå styrt. 655 mennesker mistet livet i flyulykker der teknisk svikt var årsaken. 449 mennesker døde som følge av ulykker på selve rullebanen (kontrollerte landinger som gikk feil).

Det skjer flest ulykker med småfly. Ofte fordi piloten ikke er erfaren nok. Foto: Simon Stratford Vis mer


Farligere med småfly

Generelt er det flere ulykker med private småfly enn med passasjerflyene. Det bekreftet også fungerende direktør i Havarikommisjonen, Grete Myhre, da vi spurte henne om dette i forrige artikkel om flysikkerhet, som ble publisert i 2005.

- De fleste ulykker skyldes menneskelig svikt, og derfor er det flere ulykker med private småfly, fordi da er piloten kanskje ikke så erfaren, sier hun.

I sin rapport "Flysikkerhet i norsk uftfart", skriver Havarikommisjonen at flysikkerheten i vestlige land er svært høy. Og statistikken over ulykker viser at det ofte er flyselskaper fra andre kontinent som opplever ulykker.

Styr unna ukjente flyselskap

- Det er visse flyselskaper jeg ikke ville fløyet med, sier Myhre.

- Hvilke da?

- En del afrikanske, for eksempel. Jeg ville gått for flyselskap som er kjente, og gjerne de som har samarbeid med vestlige flyselskap. Da vil de ha samme strenge sikkerhets- og treningsprogram som vi har i Vesten.

Myhre mener det ikke er noen vits i å sitte og bekymre seg for hvilken flytype man flyr med.

- Går det galt, er det som regel på grunn av menneskelig svikt, sier hun.

- Så det viktigste er å ha en erfaren flykaptein?

- Ja, og store selskap har penger å legge i treningen. Det første som kuttes hvis et flyselskap går dårlig, er nettopp dette. I Toronto overlevde alle, takket være godt evakueringsprogram, og dyktig personell.

Trygg i Vesten

Grete Myhre har dette rådet å gi til dem som har blitt litt bekymret for å fly etter disse flyulykkene:

- Hvis det hadde vært like trygt å kjøre bil som å fly, da hadde vi alle hatt gode dager.

Om statistikken

Å beregne antall flyulykker per én million avganger er ifølge ekspertene den beste måten å finne riktige tall. Det gir ikke riktig bilde å beregne ut fra timer i lufta. Det er fordi de fleste ulykker skjer under take-off og landing, og fordi sikkerhetsreglene for flyenes tekniske stand generelt er så strenge, at flyets alder heller ikke har noe å si. Imidlertid var ikke disse kravene så strenge for 40 år siden, så statistikken over de mest utsatte flytypene gir ikke et 100 prosent riktig bilde. (Man bør merke seg at visse mindre anerkjente flyselskaper kanskje ikke er så nøye med å vedlikeholde flyene og ha en ny flypark.)

Kilder
Rapporten Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents fra 2008, laget på oppdrag av flyprodusenten Boeing, og Aviation Safety Network (ASN), en uavhengig organisasjon som presenterer informasjon om flyulykker og andre sikkerhetsrelaterte tema. ASN henter sin informasjon fra offisielle kilder som flymyndigheter og flysikkerhetskomiteer i forskjellige land.

Eksterne lenker:
Aviation Safety Network
Boeings ulykkesrapport 1959-2007

Mer om flytransport fra DinSide finner du her.