Alle disse flyene er enorme og ekstreme hver på sin måte. Men ingen av dem kan uten videre utropes til verdens største fly. Til venstre Hughes H-4 Hercules over Airbus A300-600 ST. I midten Antonov AN-225. Til høyre Airbus A380-800 over Lockheed C5 Galaxy. Foto: Per Ervland
Alle disse flyene er enorme og ekstreme hver på sin måte. Men ingen av dem kan uten videre utropes til verdens største fly. Til venstre Hughes H-4 Hercules over Airbus A300-600 ST. I midten Antonov AN-225. Til høyre Airbus A380-800 over Lockheed C5 Galaxy. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvilket er verdens største fly?

Hvilket fly er egentlig det største som noen gang er produsert? Svaret avhenger av hvilket kriterium man velger å legge til grunn.

Trodde du at Airbus A380 er verdens største fly gjennom tidene? Vel, da er du ikke alene. Sannheten er imidlertid ikke så enkel. Ved nærmere ettersyn viser det seg at kampen i praksis står mellom tre spektakulære flyvemaskiner.

Hughes H-4 Hercules

I 1947 var det imidlertid ingen som helst tvil om hvilket fly som kunne braute med tittelen "verdens største". Den 2. november 1947 tok nemlig Hughes H-4 Hercules til vingene for første - og dessverre også siste - gang. H-4 Hercules, barn av den superrike eksentrikeren Howard Hughes, kunne blant annet skilte med et vingespenn på utrolige 97,5 meter, en verdensrekord som står fast den dag i dag. H-4 Hercules, som også gikk og går under kallenavnet "Spruce Goose" (Rødgran-gåsen), har videre en vingeflate på fantastiske 1.062 kvadratmeter. Også denne rekorden står fortsatt fjellstøtt. Toppen av haleroret raget i tillegg 24,1 meter over bakken; en rekord som først ble tangert i 2005.

Hughes H-4 Hercules. Introdusert i 1947, fløy kun én gang. Holder fortsatt følgende verdensrekorder: Vingespenn 97,5 meter, vingeareal 1.062 kvadratmeter og høyde 24,1 meter (deles med Airbus A380-800). Bildet er hentet fra Wikimedia Commons. Foto: United States Federal Government Vis mer


H-4 Hercules var et unikt prosjekt på svært mange plan. Blant annet ble høyvinge-flyet bygget i tre, derav kallenavnet. I virkeligheten ble flyet imidlertid ikke bygget av rødgran, men av laminert bjerk. Flyet var utviklet for å kunne frakte to Sherman-stridsvogner eller inntil 750 fullt utrustede soldater og skulle ha en rekkevidde på 480 mil. De åtte (!) motorene var designet for å gi propellflyet en toppfart på 354 kilometer i timen og maksimal marsjhøyde skulle være på drøye 6.000 meter.

Kun én flytur

Hva med deg?

Hvilket fly skulle du aller helst ha flydd en tur med? (Avsluttet)
Airbus A380-800(36%) 836
Antonov AN-225(28%) 667
Hughes H-4 Hercules(16%) 379
Boeing 747-400(8%) 178
Lockheed C5(7%) 163
Airbus A300-600ST(5%) 118
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I virkeligheten kom imidlertid sjøflyet i luften kun én gang. Flyturen foregikk ved Long Beach i California og varte i under ett minutt. Hastigheten oppgis til 217 kilometer i timen og flyet landet etter bare 1,6 kilometer. Kun 32 personer var ombord og siden den gang har ingen andre fått oppleve å være i luften med H-4 Hercules. Flyet eksisterer imidlertid fortsatt i Oregon i USA.

Oppsummert kan vi gjenta at H-4 Hercules den dag i dag kan skilte med verdens lengste vingespenn og verdens største vingeoverflate. Høyden er fortsatt en verdensrekord, selv om den i dag deles med et annet fly vi straks skal komme tilbake til. Flyet er også uten sammenligning verdens største sjøfly.

Mange tall ute og går

Før vi går videre skal vi understreke at vi blir nødt til å ta forbehold ved tallene vi oppgir i denne artikkelen. Det foreligger utrolig mange tall der ute og disse er ikke alltid i overenstemmelse med hverandre. Tallene vi oppgir i denne artikkelen er hentet fra kildene vi velger å stole mest på.

Antonov AN-225

Antonov AN-225 Mriya er en spesialutgave av AN-124 Ruslan og ble introdusert i 1988. AN-225 er med sine 84 meter verdens lengste fly. I tillegg kan flyet skilte med høyeste egenvekt (285 tonn) og høyeste takeoff-vekt (640 tonn). Flyet har forøvrig hele seks jetmotorer. Bildet er hentet fra Wikipedia. Foto: Ukjent, sannsynligvis sovjetiske myndigheter Vis mer


I desember 1988 - 41 år etter H-4 Hercules - var det Sovjetunionens tur til å imponere verden. Sovjetunionen kunne allerede skilte med det enorme transportflyet Antonov AN-124 Ruslan, som ble introdusert i 1986. Men – allerede to år etter lettet spesialutgaven AN-225 Mriya for første gang. AN-225 er hele 84,0 meter langt og dermed uten sammenligning verdens lengste fly. H-4 Hercules var til sammenligning "bare" 66,6 meter langt - altså rundt 17 meter kortere enn giga-Antonoven.

AN-225 satt også en rekke andre rekorder. Flyet er blant annet verdens tyngste med 285 tonn egenvekt og har verdens høyeste maksimale takeoff-vekt med 640 tonn. Det betyr at flyet - når det er maksimalt lastet - veier omlag like mye som 427 gjennomsnittlige familiebiler. Totalt skal flyet ha satt hele 240 rekorder. Flyet oppgis også å ha en maksimal rekkevidde på 1.540 mil uten last. Dette er ingen verdensrekord, men det er likevel interessant å merke seg at jordens omkrets til sammenligning er omlag 4.000 mil.

Men ikke de største vingene

Denne flotte illustrasjonen sammenligner gigantene Hughes H-4 Hercules, Antonov AN-225, Airbus A380-800 og Boeing 747-400. Illustrasjonen er laget av Clem Tillier og publisert under en Creative Commons-lisens Vis mer


Antonoven har imidlertid et vingespenn på "bare" 88,4 meter (vs 97,5), et vingeareal på 905 kvadratmeter (vs 1.062) og en høyde på 18,1 meter (vs 24,1). Det betyr at AN-225 ikke klarte å slå H-4 Hercules på disse områdene.

Høyvinge-flyet har forøvrig hele seks jetmotorer, noe som i seg selv er ekstraordinært, og kjennetegnes blant annet ved sine doble haleror. AN-225 ble i utgangspunktet bygget for å støtte Sovjetunionens romfartsprogram, og er konstruert for å kunne bære en romferge på ryggen. I praksis har imidlertid flyet - som kun er bygget i ett eksemplar - blitt brukt til en rekke unike lasteoppdrag verden over. Blant annet har Mriya fraktet en 189 tonn tung strømgenerator til Armenia. Flyets lasterom er hele 1.300 kubikkmeter stort og kan frakte inntil 70 meter lange objekter. Flyet kan derfor frakte gods som ikke kan transporteres med noe annet fly.

Airbus A380-800

Airbus A300-800 er med sine 24,1 meter verdens høyeste fly, en rekord flyet deler med H-4 Hercules. Flyet er også verdens største passasjerfly med en kapasitet på inntil 853 passasjerer. Foto: Airbus Vis mer


Den tredje giganten i dette celebre selskapet er selvsagt det europeiske Airbus A380-800, som kan utrustes for å frakte 853 passasjerer, og som også er verdens største operative passasjerfly. Når det kommer til lengde (73,0 meter), vingespenn (79,8 meter), vingeareal (845 kvadratmeter), egenvekt (276,8 tonn), maksimal takeoff-vekt (560 tonn) og rekkevidde (1.520 mil) må imidlertid A380 se seg slått av H-4 Hercules og AN-225. Det gigantiske haleroret rager imidlertid hele 24,1 meter over bakken og Superjumboen er dermed like høyt som H-4 Hercules.

Lavvingeflyet A380-800 ble introdusert så sent som i 2005 og har fire jetmotorer. Maksimal rekkevidde skal være utrolige 1.520 mil, bare 20 mil mindre enn Antonov AN-225. Airbus skal også kunne fly helt opp til 13.115 meters høyde.

Boeing 747-400

Den velkjente Boeing 747, som også går under navnet Jumbojet, ble introdusert allerede i 1969. 20 år etter, i 1989, kom Boeing 747-400. Inntil Airbus A380 kom på banen, var 747-400 verdens ubestridte største operative passasjerfly. Foto: Boeing Vis mer


Men hva med den velkjente jumbojeten? Jo, Boeing 747 ble introdusert allerede i 1969 og 20 år etter, i 1989, kom den foreløpig største utgaven; 747-400. Flyet kan ta over 500 passasjerer og var verdens største passasjerfly inntil Airbus A380 kom på banen. På grunn av de tre overnevnte kjempene innehar imidlertid ikke Boeing 747-400 verdensrekorder verken når det kommer til lengde (70,6 meter), vingespenn (66,4 meter), høyde (19,4 meter), vingeareal (541 kvadratmeter), egenvekt (179 tonn) eller maksimal takeoffvekt (397 tonn).

At Boeing 747 har vært en enorm suksess, er det imidlertid ingen som helst tvil om. I motsetning til H-4 Hercules og AN-225, som hver kun er bygget i ett eksemplar, er det så langt bygget mer enn 1.400 eksemplarer av den berømte jumbojeten.

Lockheed C5 Galaxy

Lockheed C5 Galaxy er 75,3 meter langt og dermed det nest lengste flyet i historien. Det militære transportflyet er også 19,8 meter høyt og slås dermed kun av Hughes H-4 Hercules og Airbus A380-800 (begge 24,1 meter). Bildet er hentet fra Wikimedia Commons. Foto: US Air Force Vis mer


Selv om den ikke innehar noen rekorder i dag, tar vi også med noen linjer om det militære lasteflyet Lockheed C5 Galaxy, som ble introdusert i 1970. Med en lengde på 75,31 meter er nemlig C5 Galaxy det nest lengste flyet som har vært på vingene.

Og fordi haleroret rager hele 19,8 meter over bakken, er det kun H4 Hercules og Airbus A380-800 som kan skilte med større høyde. C5 Galaxy har forøvrig også større vingespenn og vingeareal enn Boeing 747-400 (67,9 vs 66,4 meter og 576 vs 541 kvadratmeter). C5 Galaxy skal kunne oppnå en toppfart på hele 932 kilometer i timen.

Airbus A300-600 ST

Transportflyet Airbus A300-600ST har et aparte utseende og kan grunnet sin ekstreme høyde romme hele 1.210 kubikkmeter last. Dermed er lasterommet i volum nesten like stort som det Antonov AN-225 kan skilte med (1.300). Når det kommer til lengde, vingespenn, vingeareal og antall motorer, blir imidlertid "Beluga" (hvitvalen) en smågutt sammenlignet med luftens virkelige giganter. Foto: Airbus Vis mer


På grunn av det helt ekstreme utseendet - som sørger for at flyet ser større ut enn det faktisk er - nevner vi også Airbus A300-600 ST (Super Transporter), som ble introdusert i 1995. Flyet, som også kjennes under kallenavnet Beluga (hvithval), ble bygget for transport av deler knyttet til produksjonen av A380. Selv om flyet er stort, blir det imidlertid en smågutt sammenlignet med de flyvende gigantene vi nettopp har omtalt.

Stort lasterom, små vinger

Riktignok kan det grunnet sin ekstremt høye flykropp skilte med hele 1.210 kubikkmeter lastevolum, bare 90 kubikkmeter mindre enn AN-225. I tillegg er det kun 1 meter lavere (17,2 vs 18,1) enn AN 225 og kun 10 meter kortere enn H-4 Hercules (56,2 vs 66,6 meter). Men når det kommer til vingespenn (44,8 meter), vingeareal (122,4 kvadratmeter) og maksimal takeoff-vekt (155 tonn) så faller hvithvalen helt av lasset. Airbus A300-600 ST er også det eneste flyet i denne artikkelen som klarer seg med to jetmotorer. Så langt er det produsert seks eksemplarer av flyet.

Er du en flyekspert? Del dine kunnskaper med andre DinSide-lesere i forumet under denne artikkelen.

Kilder: Wikipedia.org, Aerospaceweb.org, Boeing.com, Airbus.com, Aviationtriva.info pluss en rekke mindre nettsteder


Vis mer