<b>REDD FOR Å FLY?</b> Kunnskap om flyreisen og hva som skjer med flyet underveis, kan hjelpe flyredde å mestre skrekken. Alkohol-konsum er en av tingene som typisk <i>ikke</i> hjelper ... Foto: NICO ELNINO/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
REDD FOR Å FLY? Kunnskap om flyreisen og hva som skjer med flyet underveis, kan hjelpe flyredde å mestre skrekken. Alkohol-konsum er en av tingene som typisk ikke hjelper ... Foto: NICO ELNINO/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Hva hjelper mot flyskrekk?

Kan det hjelpe med en øl eller annen alkohol før flyreisen? Her er gode råd for deg som er redd for å fly.

Det er mange som kan være redde for å fly - som har «flyskrekk» eller er «flyredde».

- «Flyredd» er egentlig et samlebegrep for mange ting, noen ganger handler det ikke om fly engang, forteller Ellen Halvorsen, purser og instruktør hos SAS - som også holder kurs for flyredde.

Det handler i mange tilfeller om frykten for det ukjente.

- Folk er ofte redde for ting de ikke kan så mye om, og det er mange som ikke vet så mye om hva som egentlig skjer når man flyr, forteller Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til Dinside.

HOLDER KURS: Ellen Halvorsen, purser og instruktør hos SAS - og holder kurs for flyredde. Vis mer


Halvorsen sier «flyskrekk» også kan handle om klaustrofobi eller frykten for å bli redd - og for mange handler det om en følelse av ikke å ha kontroll.

- Noen er redd for dårlig vær, for turbulens, de føler redsel under take-off, de frykter tekniske problemer, terror, eller er redde for å forulykke, forteller Halvorsen.

Noe av det viktigste flybesetningen gjør for flyredde under flyvninger, er å forberede dem på hva som skal skje og fortelle hva som er normalt når det kommer til lyder og annet som kan skje underveis - under takeoff og landing - og hva som skjer når det er turbulens.

LES OGSÅ: Dinside fikk være med og se: Slik trener flyselskapene på krisesituasjoner

EN ØL FOR TUREN OG EN FOR SKREKKEN? Alkohol som medisinering for flyredde er ikke anbefalt: Det kan virke beroligende på kort sikt - men angstforsterkende på lang sikt. Foto: YURIY RUDYY/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX Vis mer



Stor etterspørsel etter kurs

Det er mange som tilbyr kurs i mestring av flyskrekk, blant annet flyselskapene SAS og Widerøe.

Ifølge Catharina Solli, informasjonssjef for Widerøe, er pågangen til disse kursene stor - så stor at de ikke greier å dekke opp for etterspørselen.

Widerøe gir også sine kursdeltakere et flyskrekkort etter endt kurs. Dette kortet kan vises til kabinbetjeningen ved boarding, slik at man lettere skal kunne få støtte underveis.

En av utfordringene for mennesker med flyskrekk er nettopp ifølge Solli å måtte fortelle om dette - og ved å ha et slikt kort å vise frem, så slipper man akkurat den bøygen. Du kan også bestille et slikt kort hos Widerøe, uten å ha vært på kurs.

LES OGSÅ: Vi har testet flysimulator til 81 millioner kroner! Slik gikk det!

ANSPENT? Det hjelper ikke å klamre seg fast og holde pusten. Prøv å slapp av og beveg deg gjerne som om du digger musikk - for å unngå spenninger. Foto: MARIDAV/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX Vis mer



Men hva hjelper?

KUNNSKAP HJELPER: Mona Øverland Nice sier flyskrekk kan dempes eller avlæres ved hjelp av kunnskap og mestringsteknikker. Foto: PRIVAT Vis mer


Men det skal være mulig å lære seg å ikke være redd for å fly. Ifølge Mona Øverland Nice, tankefeltterapeut i firmaet Fly uten angst, som også tilbyr flyskrekk-kurs, er det snakk om å lære seg å mestre frykten.

- Ja, det kan man absolutt. Flyskrekk er per definisjon en fobi og er dermed en lært adferd. Fobien kan for de fleste avlæres eller dempes ved riktig behandling. Flyskrekk er en overdrevet frykt som ikke står i forhold til situasjonen man er i. I stor grad er flyskrekk irrasjonell og man kan endre denne oppfatningen med kunnskap og mestringsteknikker. Det kan bidra til at irrasjonelle følelser ikke tar overhånd over det rasjonelle, sier Mona Øverland Nice til Dinside.

Noe av det som skal hjelpe dersom du er redd for å fly, er å sette deg inn i hva som skal skje underveis.

- Det kan virke for godt til å være sant at et så tungt, digert fly skal kunne lette og lande trygt, men vi vet jo at det for eksempel er tryggere å fly enn å kjøre bil. Ved å sette seg inn i hva som skjer når man flyr, hva som kreves av besetningen ombord i et fly og hvordan ytre faktorer som for eksempel været spiller inn på flysikkerheten, kan man føle seg tryggere, sier Næss i Norwegian.

Hjelper det å klamre seg fast eller å drikke seg til mot?

Folk kan ty til mange forskjellige strategier, for å forsøke å takle flyskrekken.

- En strategi mange bruker er å holde seg godt fast i setet, de holder pusten så lenge de kan og velger å ikke røre seg i frykt for at flyet da vil tippe til den ene eller andre siden. Denne strategien fungerer dårlig, jeg har ikke hørt om noen som har blitt mindre redd av dette, sier Halvorsen til Dinside.

Det vil også fungere heller dårlig å forsøke å drikke seg til mot.

- Det er bedre å lære å håndtere angsten. Alkohol kan gjøre vondt verre, uttaler Halvorsen.

Hun forklarer at alkohol påvirker oss annerledes ombord i et fly, på grunn av lavere lufttrykk og dermed mindre oksygen i lufta.

Øverland Nice sier at alkohol og medikamenter kan virke beroligende i en del situasjoner ved at sanseapparatet svekkes og den opplevde trusselen dermed reduseres.

- Dette kan kanskje gi en umiddelbar lettelse, men ved gjentatte opplevelser er det imidlertid en erfaring at den beroligende virkningen blir mindre. Men hensyn til alkohol virker dette således beroligende på kort sikt og angstforsterkende på lang sikt. Man gjør seg avhengig av alkohol og kan ikke fly uten alkohol, sier hun.

LES OGSÅ: Dette inneholder flyselskapenes nødpakker

De beste rådene mot flyskrekk

Her er de beste tipsene fra Ellen Halvorsen og Øverland Nice:

  • Planlegg turen godt og vær mentalt forberedt for å unngå unødvendig stress. Stress utløser adrenalin som kan trigge angst. Lær gode mestringsteknikker slik at du kan håndtere frykten din.
  • Prøv å løse opp muskler og ledd. Løft skuldrene opp og ned, beveg dem litt frem og tilbake, beveg håndleddene rundt, det samme gjør du med anklene. Et godt tips er også å strame muskulaturen i hele kroppen og slipp opp og gjør dette noen ganger. Beveg deretter kroppen som om du er ute og går, i jevn takt og bevegelse mens du teller inni deg eller gjentar en regle. Dette kan du gjøre mens du sitter i setet. Jevn takt og bevegelse roer nettverkene i hjernen og gjør at uro faller til ro. Du kan også sitte og bevege deg som om du «digger musikk», mens du teller inni deg eller gjentar en regle. Du kan ikke bli stiv av skrekk mens du er i bevegelse. Prøv det.
  • Si ifra til besetningen når du går om bord, ofte kan det hjelpe bare å si ifra. Det kan ha en beroligende effekt å vite at man ikke er alene. Kabinpersonalet er godt trent til å ta seg av flyredde passasjerer, og kan svare på eventuelle spørsmål.
  • Ta ansvar for å bestille reisen selv.
  • Forbered deg til turen ved å visualisere hele reisen, og et stort smil når du er fremme!
  • Det er ikke uvanlig at du blir syk av bekymring, reis likevel.
  • Unngå hvis mulig beroligende midler og alkohol. Det gjør deg ikke trygg i flyet, men gjør slik at du føler deg avhengig av midlene for å klare det.
  • Sett deg inn i fakta om fly. Hvor sannsynlig er det egentlig at noe galt vil skje? Risikoen er lik null. Jo mer du vet - desto mindre overlater du til fantasien.
  • Stol på kabinbesetningen. De er tross alt på jobb og har tenkt seg hjem etterpå.
  • - Det hjelper absolutt ikke å unngå å fly! understreker Øverland Nice.

    - Skal en bli kvitt flyskrekk så må man fly. Hver gang man unngår å fly eller avbestiller en fly reise, så forsterkes fobien fordi lettelsen over å slippe, virker som en positiv belønning.

    Hvor i flyet bør du sitte?

    Er det noe sted i flyet det er lurt eller mindre lurt å sitte, dersom man er redd for å fly?

    - Det er individuelt. Bak i flyet merker man mer turbulens enn foran, men noen foretrekker å sitte bak, noen foran, noen ved vindu - andre ved midtgang. Du kan bestille sete dagen før, og da velger du selv plass, anbefaler Halvorsen.

    Ifølge Øverland Nice vil dette avhenge av hva man er redd for.

    - Over vingene hører man flest lyder og bak i flyet oppleves det mest bevegelse. Som et generelt råd kan det være lurt å finne et sete fra midten av flyet og fremover, sier hun til Dinside.

    «Am I going down?»

    Er du redd for å fly?

    Kan du iblant kjenne at du er redd når du flyr, eller at du merker ubehag? (Avsluttet)
    Ja, jeg er alltid redd(38%) 815
    Kan bli skeptisk ved kraftig turbulens(30%) 642
    Nei, aldri redd(27%) 590
    Kan bli redd av andre ting ombord(5%) 103
    Vet ikke(1%) 22
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Alle ekspertene Dinside har snakket med, har sagt at kunnskap kan være en av nøklene til å bekjempe flyskrekken.

    - Ved å skaffe seg mer kunnskap og forståelse om fly og flyvning og i tillegg lære seg gode og systematiske mestringsteknikker kan den flyredde oppnå økt trygghetsfølelse. Kunnskap gjør at man kan tenke de riktige tankene og mestringsteknikkene gjør at man får en følelse av økt kontroll, forteller Øverland Nice til Dinside.

    Det finnes også mange apper til smarttelefoner og nettbrett der ute, som tilbyr å hjelpe deg med å takle flyskrekken - blant annet ved guiding til meditative øvelser og mestringsteknikker.

    Noen av disse, som tjenesten «Am I going down», regner ut sannsynligheten for at flyet ditt skal styrte. Er dette en type tjeneste som kan være bra for folk som er redde for å fly, eller bør de holde seg langt unna?

    - Den som er flyredd søker gjerne ulike informasjoner om flysikkerhet, statistikker og sannsynlighetsberegninger. Problemet er bare det at logikk og statistikk har liten eller ingen effekt på en som er redd, for frykten lytter ikke til fornuften! Hvor mange flyredde har ikke forsøkt å fortelle seg selv at det er tryggere å kjøre fly enn bil, uten at det har noen effekt? Dessuten tenker ofte en flyredd at han eller hun er "mer utsatt" enn andre for at noe skal skje. De tror at nettopp de skal rammes, uansett hva statistikken sier, uttaler Halvorsen.

    - Det er mulig en slik app kan hjelpe i forkant, men idet angsten tar tak, hjelper det dessverre lite med fakta informasjon, siden frykten ikke lytter til fornuften, sier hun videre.