Vis mer

Hva har du krav på hvis flyet ikke går?

Du kan ha krav på både penger tilbake, ombooking og penger til mat og drikke.

Med jevne mellomrom rammes flytrafikken i Europa av streik. Senest var 29. september, da en generalstreik i Spania skapte problemer for flytrafikken. Flere avganger måtte kanselleres.

Det er nok bare å vente seg at streiker vil bli en ganske vanlig sak i Europa fremover. Grunnen til det er at fagorganisasjoner reagerer sterkt på europeiske myndigheters signaler om at det skal kuttes kraftig i statlige utgifter - noe som betyr at det i flere land er foreslått at pensjonsalderen skal heves og at lønn til offentlige ansatte skal fryses eller til og med senkes, blant annet.

Så, hvordan skal du som skal ut og fly forholde deg til dette? Du må først og fremst følge med på flyselskapets nettsider for informasjon. Du vil mest sannsynlig bli kontaktet på en sms dersom din flyvning blir endret eller kansellert.

Hvilke rettigheter har du dersom du ikke kommer deg avgårde som planlagt?

Forbrukerrådet har publisert en guide som forklarer dette. Her ser du i korte trekk hva du har krav på:

  • Dersom flyvningen er mer enn to timer forsinket, eller kanselleres så du må vente på en senere avgang, har du krav på forpleining. Det betyr at flyselskapet skal tilby mat og drikke, eller dekke dine utgifter til dette. Det betyr ikke at du kan gasse deg med en en eksklusiv middag i østersbaren. Forpleiningen skal stå i rimelig forhold til ventetiden. Kontakt personalet og hør hvordan de løser dette. Noen ganger får du utdelt kuponger du kan kjøpe mat for, andre ganger blir du bedt om å ta vare på kvitteringene og sende dem inn til flyselskapet i etterkant. På lengre reiser vil forpleiningsplikten først inntre hvis flyet er tre eller fire timer forsinket (dette avhenger av reisens lengde).
  • Dersom forsinkelsen eller kanselleringen gjør at du må overnatte på hotell, skal flyselskapet dekke dette. De skal også bekoste transport mellom hotellet og flyplassen, og dekke to telefonsamtaler.
  • Dersom en flyvning kanselleres eller er forsinket i mer enn fem timer, kan du heve kjøpet og be om billettpengene tilbake. Du kan kreve ombooking til andre flyvninger (riktignok bare selskapets egne) dersom du ikke ønsker å heve kjøpet. Du kan altså ikke be om å bli flyttet over på en konkurrents flyvning. Dette synes imidlertid mange flypassasjerer at flyselskapene burde gjøre. Les mer om dette, og andre punkter der passasjerene mener flyselskapene kan forbedre servicen her.

Les mer om dine rettigheter som flypassasjer hos Forbrukerombudet.