Bildet viser eksosutslippet til hjelpemotoren i et Airbus A380. <a target="_blank" href="http://en.wikipedia.org/wiki/File:A380_APU_P1230093.jpg">Bildet er hentet fra Wikipedia.</a> <a target="_blank" href="http://commons.wikimedia.org/wiki/User:David.Monniaux">Foto: David Monniaux</a Foto: David Monniaux
Bildet viser eksosutslippet til hjelpemotoren i et Airbus A380. Bildet er hentet fra Wikipedia. Foto: David MonniauxVis mer

Hva gjør hjelpemotoren?

Hvorfor har de fleste jetfly en ekstra motor i halen? Hva brukes de til?

Hvis du er det minste interessert i fly, så har du helt sikkert lagt merke til at de fleste jetfly har et eller annet bakerst i halen. I noen fly ser det ut som et stort eksosrør, i andre fly fremstår fenomenet kun som et hull.

Det du har sett, er eksosutslippet til en hjelpemotor, eller en Auxiliary Power Unit (APU), som de kalles på engelsk. Selve motoren er skjult inne i flyets haleparti og ble ifølge Boeing første gang brukt i modellen 727, som kom på markedet i 1963.

Starter hovedmotorene

En hjelpemotor er rett og slett en relativt liten og enkel jetmotor. Den brukes imidlertid ikke til fremdrift, i hvert fall ikke direkte. Hovedoppgaven er å bidra med energi til oppstart av hovedmotorene, som typisk henger under vingene. Starthjelpen kan leveres på flere måter, blant annet i form av elektrisk strøm, lufttrykk, hydraulisk trykk eller en kombinasjon av disse elementene.

Uavhengig av bakkehjelp

Så godt som alle kommersielle jetfly har i dag en hjelpemotor. Ifølge Boeing var modellen 727 først ute med APU i 1963. Foto: Airbus Vis mer


En av de store fordelene ved hjelpemotoren er at den kan startes ved hjelp av batterier plassert i flyet. Det betyr at man ikke er avhengig av bakkemannskaper for å fyre den opp. Derfor kan hjelpemotoren også startes når flyet er i luftbåren tilstand - og dermed gi starthjelp til hovedmotorer som av ulike årsaker har stoppet under marsj.

I nødsituasjoner vil også en hjelpemotor kunne levere strøm til essensielle strømkrevende funksjoner i cockpit og kabin, for eksempel til å opprettholde kabintrykket.

Flere bruksområder

Hjelpemotoren skimtes mellom høyderorene på denne Boeing 747-400. Foto: Boeing Vis mer


Hjelpemotoren brukes også aktivt på bakken før man starter hovedmotorene. Hjelpemotoren kan blant annet levere strøm for å drive kabinens klimaanlegg, leselys og så videre. Dermed slipper flyselskapet å be bakkemannskapene om hjelpestrøm eller å starte de drivstoffkrevende og støyende hovedmotorene.

Er du en flyekspert? Har DinSide glemt noe viktig i denne artikkelen? Eller har du annen spennende informasjon? Del med andre lesere i debatten.

Kilder: Tomas Hesthammer - flygesjef i Norwegian, Wikipedia.org, Boeing, diverse mindre nettsider

Les også:

  • Hvilket er verdens største fly?