Vis mer

Hva får du ut av flyselskapenes fordelsprogram?

Ikke mye, og kredittkortene deres får du minimalt uttelling for å bruke.

Hvordan virker fordelsprogrammene til SAS og Norwegian? Og lønner det seg å bruke kredittkortene som er knyttet opp til fordelsprogrammene? Og hvis man går ut fra at både SAS og Norwegians ruter er like aktuelle mht. å bruke opptjente poeng, hva bør man da velge? Vi er ikke de eneste som lurer på dette - også lesere har kontaktet oss med tilsvarende spørsmål.

Derfor har vi her gjort et ærlig forsøk på å finne ut av ordningene, men det er ikke så lett, da SAS ikke opererer med bonuspoeng som tilsvarer kroneverdi, og heller ikke har noen "fast" verdi på sine bonuspoeng. I tillegg er det veldig forskjellig hvor mange bonuspoeng du trenger for å kunne fly de forskjellige strekningene med SAS. Norwegians system er mer oversiktlig - her tilsvarer ett poeng én krone.

Ulikhetene til tross - det er mulig å få en viss peil på hva vi flypassasjerer får ut av de to konkurrentenes fordelsprogram når vi går vilkårene etter i sømmene.

Og for deg som vil ha konklusjonen med en gang: Det er ingen vits i å skaffe seg flyselskapenes egne kredittkort dersom målet ditt kun er å tjene opp poeng til bonusreiser. Det krever nemlig pengebruk i Stordalen-stil. Men fordelsprogrammene deres kan du gjerne utnytte. Det skal en del til også her før bonusreisen blir en realitet, men du har ingenting å tape på å sanke poeng hver gang du flyr.

SAS EuroBonus

SAS' fordelsprogram kalles EuroBonus. Det må kunne sies at EuroBonus-systemet er ganske innviklet og vanskelig å få oversikt over. Her er en rekke regler og vilkår, og du skal tjene opp ganske mange poeng før du har nok til å ta en bonusreise.


Vanlig EuroBonus-kort

SAS' fordelsprogram heter EuroBonus. Som Basic-medlem her tjener du opp poeng for hver utenlandske flyreise du tar med SAS eller et av de 33 flyselskapene SAS samarbeider med (det er ikke lov å opptjene bonuspoeng på innenlandsreiser). Hvor mange poeng du tjener opp avhenger av hva slags billett du kjøper. Se en oversikt over poenginntjeningen her.

Eksempelvis får du 600 bonuspoeng for en billigbillett tur/retur mellom Norge og Storbritannia (f.eks. for en tur fra Oslo til London). Du skal fly ganske mange ganger for å få nok poeng til å en gang ta denne turen som en bonusreise. Du trenger 30.000 bonuspoeng for å dekke en tur/returbillett til London - det betyr at du faktisk må fly denne ruten 50 ganger tur/retur for å få nok poeng til en bonustur.

Nøyer du deg med å ønske deg en tur innenlands eller til Sverige, Danmark, Finland, Estland, Litauen eller Latvia, koster en tur/returbillett deg bare 12.000 bonuspoeng. Da trenger du 20 turer frem og tilbake til London for å få tjent opp nok. Merk dessuten at du må betale skatter og avgifter selv om du bestiller en bonusreise. Poengene dine dekker bare selve grunnprisen på billetten.

Du tjener også opp poeng ved å bo på utvalgte hoteller (SAS har avtale med 8.000 hoteller) eller ved å leie bil gjennom Avis, Hertz eller Sixt. Du får 3-500 ekstrapoeng per overnatting/opphold på hotellene til normalpris, og 500 Ekstrapoeng hver gang du leier bil til normalpris. I tillegg får du spesielle tilbud, for eksempel kampanjepriser på billetter og overnatting.

Har du et Trumf-kort (Trumf eies av dagligvarekonsernet NorgesGruppen), kan du konvertere poengene du får ved å handle med dette kortet til EuroBonus-poeng. Trumf-poengene du får utgjør én prosent av kjøpesummen. Handler du for 100 kroner, tjener du opp ett Trumf-poeng, noe som tilsvarer én krone. Når du skal konvertere din Trumf-bonus til EuroBonus-poeng, er kursen en litt annen. Da tilsvarer én krone 14 bonuspoeng (eller 13,89 for å være nøyaktig). Les mer om Trumf-kortet og avtalen med EuroBonus her.

Poengene kan brukes på nye flyreiser, hotellovernattinger på avtalehotellene, oppgraderinger til businessklasse eller Economy Extra, til å handle i SAS EuroBonus Shop og billeie. Bonusreiser fås imidlertid kun i begrenset antall totalt sett, så du kan risikere å måtte lete en stund etter ønskereisen, være fleksibel og være tidlig ute.

Hvis du klarer å tjene opp et visst antall poeng, eller foretar et visst antall flyreiser innen en gitt tidsperiode, får du et EuroBonus Sølv-kort, og enda mer opptjening og større rabatter. Det gjeveste kortet er EuroBonus Gull, der du blant annet får tilgang til alle lounger. Men da skal du fly mye. Les mer om hva du får med Sølv- og Gull-kort her.

EuroBonus Kredittkort

Du kan også skaffe deg et EuroBonus-kort som er et kombinert Diners eller MasterCard. Dermed får du poeng på nesten alt du kjøper (unntak ved kontantuttak og kjøp av innenriksreise). Du får 10 ekstrapoeng for hver hundrelapp du omsetter for på MasterCard-kortet uansett. Fra 1. januar 2011 får du 15 ekstrapoeng for hver hundrelapp du omsetter for på Dinerskortet.

Første året koster det ikke noe å ha et EuroBonus MasterCard, mens deretter koster det 345 kr per år. Et Dinerskort koster ikke noe første året, men deretter hhv. 495 kr for deg som har EuroBonus Sølv, og 695 kr for deg som har EuroBonus Basic. (Har du EuroBonus Gull betaler du ingen årsavgift for disse kortene.)

Les mer om EuroBonus her: www.sas.no/eurobonus

Norwegian Reward

Norwegians fordelsprogram heter Norwegian Reward, og er delt i to - en for privatpersoner, og en for bedrifter. Systemet er relativt enkelt og oversiktlig. Hvert poeng du tjener opp tilsvarer en krone, noe som gjør det ganske greit å ha kontroll på hva du kan få ut av poengene du har tjent til enhver tid. Har du 300 poeng, da har du 300 kroner å bruke på en billett hos Norwegian. Du trenger ikke betale hele billettprisen med fordelspoeng - du kan betale deler av den. Finner du en billett til Tromsø til 898 kroner tur/retur, da kan du bruke de 300 poengene dine, og bare betale 598 kroner for billetten.

Ulempen er at du kun tjener opp poeng ved kjøp av flybilletter, og at du bare kan bruke poengene på flybilletter. Til sammenligning opptjener du deg SAS' bonuspoeng på hotellovernatting og leiebil også, og poengene kan brukes på både flybilletter, hotellovernatting og leiebil.


My Reward

For privatpersoner innretter Norwegian det slik at du tjener opp såkalte CashPoint (hvor ett poeng tilsvarer én krone). Du kan bare tjene opp poeng på utenlandsreiser. Du får to prosent på lavprisbilletter, og ti prosent på fullflexbilletter (prosenten regnes ut fra nettoprisen, altså før skatter og avgifter legges til). Poengene kan brukes til å kjøpe nye flyreiser. Les mer om Norwegian Reward her.

Bank Norwegians kredittkort

Dersom du har et Bank Norwegian-kort, tjener du opp poeng når du kjøper flybilletter med Norwegian. Du får fem prosent på lavprisbilletter, og 20 prosent på fullflexbilletter (gjelder bare utenlandsreiser). For alle andre betalinger du gjør med kortet, tjener du opp en prosent av kjøpesummen (gjelder ikke innenlandsreiser med Norwegian). Det er ingen årsavgift på Bank Norwegian-kort. Les mer om kredittkortet her.

EuroBonus-kredittkort vs. Norwegian-kredittkort

Så skal vi prøve å sammenligne de to kortene og hva vi får ut av dem. Vi går ut fra at bonuspoengene skal samles inn ved handel av annet enn flybilletter. Grunnen til dette er at det er umulig å regne ut hvor mange flyreiser du må ta til hvilken pris for å samle nok EuroBonuspoeng, siden SAS ikke har noe fast "vekslingskurs" som forteller hvor mye et bonuspoeng er verdt i kroner og øre.

For eksempel er den rimeligste prisen vi finner hos SAS i november er 1.372 kr for en tur/retur-billett Oslo-London. I EuroBonus-poeng må vi som nevnt over ha 30.000 poeng for å få denne turen gratis. Dvs. at en krone tilsvarer omtrent 22 EuroBonuspoeng. For en tur/retur-billett til Milano er rimeligste pris i november 1.550 kroner. En EuroBonus-reise hit koster 40.000 poeng, dvs. at en krone her tilsvarer rundt 26 poeng. Skal du reise til København fra Oslo, er rimeligste pris i november 1.209 kroner. Du trenger 12.000 bonuspoeng for å kunne ta turen med EuroBonus. Det betyr at i dette tilfelle tilsvarer en krone 10 poeng. Det finnes altså ingen fasit på hvor mye et bonuspoeng er verdt.

Se hvor mange poeng du trenger for å reise hvor her.

Vi konsentrerer oss om københavnbilletten, siden dette gir det "snilleste" resultatet for SAS. Dersom vi skal bruke EuroBonus MasterCard til å tjene opp nok poeng til londonbilletten, må vi bruke det for 120.000 kroner(!), siden vi får 10 Ekstrapoeng for hver hundrelapp vi bruker (og vi må ha 12.000 poeng).

Skal vi bruke EuroBonus Diners Club må vi bruke kortet for 80.000 kroner, siden vi får 15 Ekstrapoeng for hver hundrelapp vi bruker (vi regner med den nye og bedre poengopptjeningen som starter fra januar 2011). Vi kan jo nevne at for å opptjene nok poeng til en londonbillett, må vi bruke kortene for hhv. 300.000 eller 200.000 kroner...

Merk deg dog at det bare er for første års bruk at EuroBonus' kredittkort er uten årsavgift. Har du et av kortene på andre året, må du betale 345 kr per år for EuroBonus MasterCard, og 695 kr per år for EuroBonus Diners Club (hvis du har EuroBonus Basic). Dermed må vi regne dette med når vi skal tjene opp nok til londonbilletten - og dermed "koster" londonbilletten oss 120.000 kroners kortbruk + 345 kroner for MasterCard-avgift, og 80.000 kroners kortbruk + 695 kroner for Diners Club-årsavgift. En ganske dyr københavnbillett, med andre ord.

Den rimeligste københavnbilletten vi finner hos Norwegian i november koster 525 kroner. Hvis vi skal bruke Bank Norwegian-kortet og opptjene oss 525 CashPoints, må vi bruke kortet til å kjøpe ting og tang for til sammen 52.500 kroner. Også en ganske stiv sum for en københavnbillett, men betraktelig mindre enn det du må ut med hos SAS.

Konklusjon

Det er liten vits å skaffe seg et kredittkort hos et av disse flyselskapene hvis målet er å få masse bonuspoeng å reise for. Men hvis du flyr mye, og synes kredittkortene SAS og Norwegian tilbyr er konkurransedyktige ift. andre kredittkort på markedet, da skader det selvsagt ikke å skaffe seg et.

Her finner du det beste kredittkortet

Det du absolutt kan vurdere å skaffe deg dersom du flyr en del, er et EuroBonus-kort hos SAS, og Norwegian Reward hos Norwegian. Ingen av kortene koster noe, så selv om du skal fly en god del for å få tjent opp poeng å snakke om, har du ingenting å tape på å ha slike kort.

Stem: Fordelsprogrammer

Er du med i SAS' eller Norwegians (eller begges) fordelsprogram? (Avsluttet)
Ja, er medlem, men føler ikke jeg får uttelling(42%)
Ja, er medlem, og føler det er verdt det(42%)
Nei, jeg flyr for lite til at det er noen vits(10%)
Nei, jeg føler ikke det er verdt det, selv om jeg flyr en del(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.