Vis mer

Hva er egentlig inkludert i all inclusive?

All inclusive er blitt veldig populært, men hva er egentlig inkludert?

Pakkereiser og all inclusive konseptet er mer populært enn noen gang. Men hva er egentlig en pakkereise, og hva inkluderes i all inclusive? Sjekk hva du kan forvente deg, og hvilke rettigheter du har.

Les også: All inclusive betyr ikke fri flyt

All-inclusive

I gamle dager var det noe som het helpensjon. Det betydde at du fikk frokost, lunsj og middag på hotellet. Drikke måtte du vanligvis betale selv.

I dag har vi all inclusive, det vil si at alt er inkludert. Hva som menes med det er ikke alltid klart, og mye handler om hva selskapet lover deg. Forbrukerrådet har gjort en liten undersøkelse blant de mange tilbudene, med punkter du bør sjekke ut:

  • Hvor kan du spise? Fra kun hotellets matsal eller også andre søsterhotellers spisesteder?
  • Når kan du spise? Fra kun fastsatte tider rundt frokost, lunsj, middag til full tilgang på kaker, iskrem og frukt hele tiden samt nattmat og roomservice.
  • Hva kan du spise? Valgmuligheter av mat: Fra buffét til a la carte frokost, lunsj og middag med kaker og frukt som mellommåltid og iskremmaskin kun for barna til varm, lunsj og gourmetmiddag uten å betale ekstra (cover-charge er ikke uvanlig).
  • Hva kan du drikke? Fra at drikke ikke er inkludert (selv vann!), til alt inkludert som kaffe/te, brus, saft, øl, vin og sprit.
Les også: Penger ut av vinduet

En god pekepinn er hvor mange stjerner hotellet har. Jo flere stjerner jo bedre tilbud og service kan du forvente deg.

– Som oftest må du betale ekstra for å få det som du vil, derfor er forvirringen stor når du tror alt er inkludert hele døgnet og så ender du allikevel opp med å måtte betale for en del, sier Mathieu Veulemans, fungerende leder ved Forbruker Europa, ifølge Forbrukerrådet.

Tips: Hit bør du legge all inclusive-ferien din

Pakkereiser – all inclusive

Pakkereiser er en forbrukervennlig form for ferie, og mange reiseselskaper tilbyr nå all inclusive. Hva slags rettigheter har du som pakkereiseturist?

– Som pakkereiseturist er du godt beskyttet i lovverket, sier Veulemans.

Les også: 50 år med charterturisme

Pakkereiseloven gjelder hvis du kjøper en reise som består av minst to av tre følgende elementer: Transport, innkvartering og/eller et arrangement og turen må vare over 24 timer. Videre gjelder det at tjenestene markedsføres eller selges samlet.

– Vi har sett at internettselskaper selger flyreiser og hotell med samlet pris, men i vilkårene selges det separat. Det er ikke etter loven, sier Veulemans.

En pakkereise gir deg rettigheter du ellers ikke har. Du har rett til å avbestille innen 42 dager før reisen, mot at du må betale et gebyr på 300 kroner. Dess nærmere du er avreisedato, dess mer må du betale for å avbestille. Selv om du har avbestillingsrett kan det derfor lønne seg med en avbestillingsforsikring mot for eksempel sykdom.

Turoperatøren skal tilby en slik forsikring. Hvis Utenriksdepartementet fraråder reise til feriestedet på grunn av en naturkatastrofe eller krigstilstand kan du avbestille vederlagsfritt. Du kan uansett overføre reisen din til andre.

– Arrangøren kan også avlyse, og endre prisen opptil 10 prosent innen 20 dager før du skal reise, så lenge det er opplyst på forhånd, sier Veulemans.

Alt du bør vite om reiseforsikring

Rettigheter underveis

Arrangøren har ansvar for at reisen blir gjennomført. Under flyreisen gjelder de vanlige rettighetene som forpleining ved forsinkelser, og du har rett på at hotellet skal være slikt reklamen lover i reisekatalogen. Trenger du visum skal selskapet si i fra om dette, men gyldig pass må du ordne med selv.

- Pakkereiseloven er slik at den kan gi kompensasjon for ødelagt ferie, selv om du ikke har økonomisk tap, sier Veulemans.

Det betyr at hvis de ikke har opplyst at hotellet er en byggeplass, eller at det likevel ikke var basseng, kan du få prisavslag.

Se hotellenes drøye lokkebilder

Forbrukerrådet gir disse rådene til forbrukerne: Sett deg nøye inn i hva brosjyren sier og hva som menes med all-inclusive før du bestiller. Og klag på stedet til reiseoperatøren – de må ha muligheten til å gjøre opp for seg. Videre:

1. Se etter Reisegaranti-logoen

Hvis turoperatøren går konkurs, risikerer du at hotellet eller flyselskapet ikke får pengene sine, og dermed ikke vil betjene deg. For å sikre deg som pakkereiseturist er det opprettet et eget fond slik at du er sikret transporten hjem. Se derfor etter logoen til Reisegarantifondet. Alle som selger pakkereiser i Norge skal være med i fondet.

2. Klag til pakkereisenemnda

Du kan klage til pakkereisenemnda om du ikke får det du mener du har rett på etter pakkereiseloven eller informasjonen du fikk som gjorde at du valgte turen.

Husk at du alltid må klage på stedet slik at turoperatøren har mulighet til å gjøre opp for seg. Du kunne for eksempel få et nytt rom som var mer stille, eller fått ordnet den drikken du bestilte gjennom all inclusive. Gjør du ikke det kan du miste rettighetene dine. Husk å klage skriftlig. En e-post er nok.

Selv om det finnes klageordninger, er det om å gjøre at du slipper å gå dit.

– Følger du vår enkle råd vil du unngå de vanligste feil og spare deg for unødvendig frustrasjon slik at du kan konsentrere deg om å nyte ferien og slappe, avslutter Veulemans.