Merkene oppfordrer til kommunikasjon, sier SAS. Foto: SAS
Merkene oppfordrer til kommunikasjon, sier SAS. Foto: SASVis mer

Hva er det egentlig snakk om?

"You had me at Hello!" Javel, SAS?

You had me at Hello!, I love You, Hello Sunshine, I've got the moves (like ...), SASilicious ...

Dette er noen av de meldingene du kan lese på skjortemerkene til SAS-besetning verden rundt. Du har kanskje allerede sett dem?

– Hva er egentlig greia, SAS?

Se kabinpersonalet rappe sikkerhetsinstruksene!

Skal bedre kommunikasjonen

Merkene finnes i veldig mange ulike varianter, med et 20-talls ulike budskap. Du leste noen av dem innledningsvis, andre mulige er Ask me anything, Rock’n’roll!, Experienced and still sparkling, Happy hour starts now og This is just the beginning.

Ifølge informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, er dette en del av et serviceprogram hos SAS. SAS-medarbeiderne velger selv hvorvidt de ønsker å gå med et slikt skilt, og hva det skal stå på skiltet de bærer.

SAS kabinansatt med merke. Bildet er hentet fra SAS' facebook-side. Foto: SAS Vis mer


– Våre medarbeidere velger selv et budskap som de føler best for og slik kan identifisere seg med. Budskapet på merket skaper en interaksjon mellom vår medarbeider og kunden, og det både forplikter for den som bærer den, og det frembringer ofte et smil eller en kommentar fra den som ser merket - og kommunikasjonen er i gang, forteller Johansen til DinSide.

Hva synes du? Bedrer det kommunikasjonen? Skriv din mening i debatten nedenfor.

Smil kan ikke undervurderes!

Også Norwegian ser på god kommunikasjon mellom kabinansatt og passasjer som svært viktig.

– For oss er det helt avgjørende at de reisende føler seg velkommen om bord og da er god kommunikasjon viktig. Passasjerer har individuelle behov og da er det viktig å finne den kommunikasjonsformen som egner seg for best i en gitt situasjon. Noen ganger kan det være tradisjonell dialog, i andre tilfeller kroppsspråk. Og et smil er en form for kommunikasjon som man virkelig ikke skal undervurdere betydningen av, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DinSide.

Se oversikten: Hit kan du fly direkte i 2013

– Populært

Johansen sier til DinSide at serviceprogrammet har pågått i noen måneder, og at disse merkene har blitt godt mottatt blant passasjerene. SAS-medarbeiderne velger seg merke etter gjennomført servicekurs, som for øvrig fokuserer på service overfor kunden i dagligdagse situasjoner.

– Disse merkene har blitt svært populære blant våre passasjerer, og mange ønsker å få dem. Flere har åpenbart fått dem også, da vi ser de dukker opp rundt omkring. Vi får også spørsmål fra mange bedrifter som ønsker å kopiere både disse og ideen bak, forteller Johansen.