Foto: PER ERVLAND
Foto: PER ERVLANDVis mer

Høytrykksspyler med 800 bar

Slik renser de asfalten på Oslo Lufthavn. Se video over!

Friksjon er viktig når fly skal lande, og dette er noe som overvåkes og måles kontinuerlig på Oslo Lufthavn.

Les også: Se bilen med et femte hjul – slik måler de friksjonen på Oslo Lufthavn

Én ting er at det kan være glatt på vinterføre, men det kan også bli glatt på sommerføre. Hver gang landingshjulene til et fly treffer rullebanen, settes det gummiavtrykk på bakken. Dersom dette får lov til å bygge seg opp, vil det bli glatt.

Og her er det den enorme høytrykksspyleren på Gardermoen kommer inn. Den har kapasitet på hele 800 bar. Til sammenlikning har en vanlig høytrykksspyler for bruk i privathusholdninger et makstrykk på fra rundt 110 til 140 bar.

Se video av monsteret øverst i artikkelen!


Må være forsiktig

Bjørn Meldal er lufthavnbetjent og jobber blant annet med den enorme høytrykksbilen ved OSL. Han forteller at bilen har to vannsystemer, for to separate høytrykkssystemer: Den kraftige trykkspyleren på maks 800 bar og en mildere variant på 180 bar.

Den kraftige med 800 bar brukes til fjerning av gummi, men også til dyprens og ved oljesøl og liknende - og den har endog blitt brukt til å fjerne tyggegummi ved terminalen, med stort hell.

Det andre systemet på 180 bar brukes til vanlig vasking og vedlikehold.

PÅ OSLO LUFTHAVN: Bjørn Meldal er lufthavnbetjent ved Oslo Lufthavn. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Men 800 bar må naturligvis brukes med varsomhet.

- Du vil løsne stein fra dekket dersom du ikke er forsiktig, forteller Meldal til Dinside.

Derfor bruker de heller ikke full styrke ved rensing av rullebanen. Du kan høre mer om hvordan det virker og hva som er begrensningene, i videoen ovenfor.

DETTE BLIR DET GUMMI AV: Blårøyken ved landing oppstår fordi dekkene står stille akkurat idet flyet setter seg på rullebanen. Da setter det seg gummiavleiringer på banen. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Dinside på OSL

Dinside har fått være med og sett på ulike deler av maskinparken hos plassvedlikeholdstjenesten på Oslo Lufthavn. De har ansvaret for alt av vedlikehold på flyoperative flater på flyplassen, både vinterstid og på sommeren.

Vi har vært med og kjørt friksjonsmålebilen som måler friksjonen på rullebanen, og vi har sett hvordan de klipper gresset med en fjernstyrt firehjulsdrevet klipperobot.

PLASSVEDLIKEHOLD: Thomas Toftevåg er seksjonsleder ved plassvedlikehold på OSL. Foto: PER ERVLAND Vis mer


I vintersesongen dreier det seg i stor grad om snørydding, mens i sommerhalvåret er det mye vedlikehold; vedlikehold av asfalt, betong, fuger, grøntområder - samt vedlikehold av alt av maskiner.

- Det er enklere på vinteren, da er prioriteten på snøen. Mens på sommeren er alt like viktig, selv om oppmerking nok er aller viktigst, sier Thomas Toftevåg, seksjonsleder for plassvedlikehold, til Dinside.

Plasstjenesten har ansvaret for 2.900.000 kvadratmeter med fast dekke og 4.500 mål med grøntarealer. I tiden fremover vil du få flere innblikk i den mangfoldige maskinparken på Oslo Lufthavn, her på Dinside.

Her er tidligere videoer fra Norges hovedflyplass: