Hotellsvindel - ikke la deg lure

Familien på fire fikk seg et sjokk da de ankom ferieleiligheten de hadde bestilt på nettet. Og de er ikke de eneste som har blitt svindlet.

Fantasi - og virkelighet. Foto: Per Ervland Vis mer


En seng å sove i må enhver reisende ha - hvis du ikke tar en Lars Monsen, og sover under åpen himmel. Mange unge og rastløse synes hosteller og gjestehus duger, men de fleste vil ha litt bedre standard på overnattingen.
Det ville også den amerikanske familien Britt på fire ha, da de skulle reise til New York i april i år. De ville bo i en ferieleilighet, slik de gjorde med hell under et tidligere besøk. Da leiligheten de hadde bodd i tidligere var opptatt, fant de en annen gjennom hotellnettstedet Expedia.

Foto: www.woogone.com Vis mer
Slik så bildene av leiligheten ut på Expedia.
Foto: www.woogone.com Vis mer
Foto: www.woogone.com Vis mer
Slik så leiligheten ut i virkeligheten. Foto: www.woogone.com Vis mer


Leiligheten i Woogo Lincoln Centre Apartments hadde trestjerners standard, og fire soveplasser. Det var egen stue, oppvaskmaskin, komfyr, mikrobølgeovn, TV og DVD-spiller. For fire netter kom det totalt på 968 dollar, litt over 6.000 kroner, en normal pris for trestjerners standard.

Langt fra luksus

Familien Britt ankommer "hotellet", og aner straks ugler i mosen. Resepsjonen er sliten, og etter en labyrintisk ekspedisjon som involverer en heistur i en svært gammel og knirkete heis (som sønnen på syv år nesten ikke tør å gå inn i), ankommer de "luksusleiligheten" i åttende etasje.

Den viser seg å være et høl. Det er ingen egen stue, og leiligheten er så trang at det ikke går an å lukke døren til soverommet, fordi senga står i veien. Det er heller ikke plass til å slå ut sovesofaen, og oppå det slitne kjøleskapet står mikroen, og oppå der igjen brødristeren. Badet er heller ingen åpenbaring.

Far Kelly Britt ringer Expedia og forklarer problemet. Det blir mye frem og tilbake, før de blir enige om at familien skal bli i én natt, og så finne et annet hotell gjennom Expedia. For tort og svie skal de få en kompensasjon på 200 dollar (cirka 1.250 kroner) som kan brukes ved neste hotellbestilling gjennom nettstedet.

>>Slik unngår du hotellsvindelen
>>Irriterende "lurekostnader"

En natt i helvete

Det blir ingen god natts søvn for noen av dem. Før de legger seg, oppdager de at det mangler to puter og håndklær. Nede i resepsjonen får de beskjed om at det ikke er flere puter igjen, men de kan få noen ekstra håndklær. De viser seg å være gamle, misfargede, og fulle av svarte hår.

Det ender med at ungene sover i senga inne på det bittelille soverommet, mor ligger på den ikke-helt-utslåtte sovesofaen, og far må ta til takke med gulvet. Foreldrene får klare seg uten hodeputer.

I løpet av natten vekkes familien av fulle folk i gangene, og krangling og toalettbruk i naboleilighetene.

Dagen etter er familien snare til å finne seg et nytt sted å bo. Men de er irriterte over dette "hotellet" som lurer gjestene på denne måten, og setter opp en nettside der de forteller om den fæle opplevelsen.

Bæsj på badet

Det viser seg at de ikke er de eneste som har blitt lurt av Woogo Lincoln Center Apartments. Flere andre misfornøyde overnattingsgjester forteller om sine opplevelser på nettsiden. En dame forteller om mus som løp over gulvet, og menneskeavføring på badet. Hun nektet å bli, men fikk ikke pengene igjen. En lege som bor i bygningen, forteller at eierne heller leier ut ulovlig til turister enn vanlige leietakere, fordi de tjener mer penger på det. Og dersom noen rom er ledige utpå kvelden, dumpes prisene. "Gjett hva slags gjester som kommer da," spør legen.

Utbredt lureri

WooGo Lincoln Center Apartments er ikke det eneste selskapet som lurer gjestene på denne måten. Flere utleiere leier ut leiligheter som ferieleiligheter ulovlig. Det irriterer både naboer og myndighetene. Mange av disse "leilighetshotellene" ligger i slitne boligblokker der det florerer av fyll og bråk.

New York City har opp mot 89 prosent dekning på hotellene. Det er med andre ord ikke alltid lett å finne seg et ledig hotellrom. Utleiere griper sjansen til å leie ut rom på dagsbasis til turister, og dermed tjene flere ganger mer enn de gjør på å leie ut til vanlige leietakere. Bare siden januar har myndighetene i New York mottatt klager på dette fra leietakere i 19 forskjellige leilighetskompleks på Manhattan.

Woogo Lincoln Center Apartments dukker fortsatt opp på diverse hotellnettsteder som lister overnatting i New York. Ifølge familien Britt, bør du styre langt unna.

Les mer om familien Britts skrekkopplevelse på www.woogone.com.

>>Slik unngår du hotellsvindelen
>>Irriterende "lurekostnader"

Har du følt deg lurt av et hotell? Har du gode tips til hvordan man unngår å bli lurt? Del dine erfaringer med de andre leserne i debattforumet under!