Hotellkollaps gir erstatning

Nesten hele ferieuka ble preget av ting som ikke fungerte på hotellrommet. De er misfornøyde, og vil ha penger tilbake.

Klagerne bodde på hotell Timor Sol i Malaga, og opplevde alt annet enn solskinnshistorier på det tildelte rommet. Vannproblemer avløste strømproblemer, og varte tilnærmet hele ferieuka. De vil ha penger tilbake.

To klagere

De var uten vann i flere dager. Illustrasjonsfoto Vis mer


De to bodde på hotellet fra søndag til søndag. Fra onsdag til lørdag manglet de strøm. Onsdag, torsdag og lørdag manglet de kaldtvann, og fra onsdag til lørdag var det heller ikke varmtvann. De tok opp forholdet med reiseselskapet flere ganger, og ba om hotellbytte.

Tordenvær

Star Tour skylder på et tordenvær som skapte strømbrudd og problemer med vanntilførselen. De mener strømmen kom tilbake samme dag, og at varmtvannstilførselen var klar etter kort tid. De mener også at klagerne først varslet reiselederne samme dag som de reiste hjem, og mener derfor at de ikke har hatt anledning til å hjelpe kundene. Likevel har de betalt begge klagerne 500 kroner som prisavslag. For øvrig mener de at forholdene ligger utenfor selskapets kontroll, og derfor ikke berettiger erstatning.

Behandler kun pakkereiser

En av klagerne hadde kun kjøpt hotellet gjennom Star Tour. Reklamasjonsnemnda vil derfor ikke behandle vedkommendes klage, da det faller utenfor nemndas oppgave. De forholder seg til pakkereiseloven, som kun gjelder forhold der kunder har kjøpt en pakkereise bestående av minst to av følgende elementer: Transport, innkvartering, andre turisttjenester som utgjør en vesentlig del av arrangementet. For den personen anbefaler nemnda at hun tar opp saken med Forbrukerrådet om hun ikke kommer til enighet med selskapet.

Den andre klageren får medhold i at pakkereisen er mangelfull, på grunn av avvik fra det som er avtalt. Fravær av strøm og vann blir ansett som mangler. Nemnda forholder seg til klagers beskrivelse av forholdene, da selskapets rapporter ikke gir noen informasjon om forholdene i klagers leilighet. Telefonutskrifter fra klager, gjør det sannsynlig å tro at klager faktisk har tatt opp problemene flere ganger på reisemålet.

Klager får et prisavslag på 2.500 kroner totalt, altså 2.000 i tillegg til de mottatte 500 kronene.

Klagesaker

Vi omtaler jevnlig klagesaker som har blitt prøvd i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Klagenemnda for rutefly.

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.
  • Slik klager du på charterreisen.
  • Fjorårets mest utrolige klager kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst


    Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.