Hotellgjestenes villeste krav

Når du bor på luksushotell, er personlig service et must. Men noen krav er rarere enn andre.

Femstjerners luksushotell koster flesk. Og det er ikke bare fordi rommene er fine, sengene himmelske, badene fulle av velværeprodukter, og restauranten en michelinstjerne verdig. Det er like viktig for gjestene at servicen er upåklagelig - og helst utenom det vanlige.

Og det er det svært mange hoteller som prøver å leve opp til. Corinthia Hotels har for eksempel sitt eget treningsakademi, der de ansatte blir drillet i service. Flere andre luksuskjeder utdanner også sine ansatte til å yte den ypperste service.

Gjesten har alltid rett, og det han ønsker seg, det skal han få. Nesten uansett hva det måtte være.

Forbes Traveller har spurt en rekke concierger om de rareste forespørslene de har fått fra sine gjester.

- Du vil ha en liten labradorvalp som kan holde deg med selskap under oppholdet, sier du? Foto: Corinthia Hotels Vis mer


Her er de ville historiene:

Smykkehandel etter åpningstid
En gjest som bodde i penthouseleiligheten på Grace Bay Club i Turks and Caicos, Karibia, kom en sen kveld på at det var konas bursdag dagen etter - og han hadde glemt å kjøpe gave. Hotellet ringte øyas flyplass, og fikk sikkerhetsvaktene til å ta mannen forbi sikkerhetskontrollen, og inn i tax-free avdelingen, der det var en smykkebutikk. Butikkeieren åpnet butikken spesielt for mannen, som kjøpte smykker for 12.000 dollar, cirka 70.000 kroner. Og kona, hun merket ikke at han var borte fra hotellet, en gang.

Linser i ekspressfart
Foreldrene til en dame som skulle gifte seg på Ritz-Carlton Chicago, glemte kosmetikkbagen i taxien på vei til hotellet. Der lå brudens mors eneste kontaktlinsepar, og hun ville ikke bruke briller i datterens bryllup. Conciergen fikk tak i damens optiker i California, fikk ham til å fakse kontaktlinseresepten, og fikk innen to timer levert damen nye kontaktlinser på hotellrommet, rett før bryllupet startet.

Varmluftstur på hotellrommet
Seniorconcierge ved Four Seasons Hotel Austin, arrangerte en gang en soloppgangstur i en varmluftballong for et ungt par. Mannen hadde tenkt å fri mens de svevde over byen. Han hadde ikke tatt med i beregningen at hans utkårede led av høydeskrekk, og nektet å bli med opp i varmluftsballongen. Han fikk helt panikk, og ringte conciergen for å få råd. Løsningen ble at paret, da at de returnerte til hotellrommet etter en bedre middag samme kveld, fant en liten heliumballong som svevde rundt i rommet. Oppe i "kurven", som conciergen hadde laget av en sjokoladeboks, lå forlovelsesringen. Da kvinnen først så ballongen, fikk hun latterkrampe, men da hun oppdaget ringen, skjønte hun hva kjæresten egentlig hadde planlagt i varmluftsballongen. Han fikk selvsagt ja.

Spik spenna hotellbeskrivelser

Privatkurs i iPhonebruk
Heller ikke kjendisene synes det var lett å forstå seg på den nye iPhonen, da den kom ut. En kvinnelig popstjerne, som bodde på Ritz-Carlton New York, Central Park, ankom med sin nye telefon, som hun ikke ante hvordan hun skulle bruke. Hun hadde ikke lyst til å utsette seg for alle menneskene ved den nærliggende Apple Store i Fifth Avenue, og ba hotellets concierge om hjelp. Han sendte dermed en av hotellets ansatte til butikken for et krasjkurs i iPhonebruk. Da den utsendte kom tilbake, lærte han det videre til popstjernen.

Sauer og fluefanger
Salvador Dali var fast gjest hos Meurice Hotel i Paris, og han kom alltid med sine to sør-amerikanske leoparder. De bodde alle i rom 106 og 107, med utsikt mot Jardins de Tuileries. En gang ba Dali hotellet om å komme med en saueflokk til ham på rommet, slik at han kunne skyte blink på dem. hvorvidt dette kravet ble innfridd, sies det ingenting om. En annen gang ba han conciergen fange fluer for ham i hagen utenfor. Betalingen var fem franc per flue.

Tur/retur New York i privatfly
En fortvilt administrerende direktør for et teknologiselskap, som bodde på Ritz-Carlton, Key Biscayne i Miami, klarte å glemme en dokumentmappe med viktige papirer i en sikkerhetsboks på kontoret sitt i New York. Han trengte mappen for å fullføre en avtale verdt rundt 2,9 milliarder kroner. Hotellets sjefsconcierge fikk en bil til å komme og hente ham, og kjøre ham til et privatfly som fløy ham fra Miami til New York, og tilbake igjen da han hadde hentet mappen. I mellomtiden fikk conciergen presset dressen hans, og sendte den og rene håndklær og såpe til flyplassen i Miami, slik at mannen skulle rekke å skifte i tide til det viktige møtet. Han rakk det akkurat, og avtalen gikk i boks.

Basket i ballsalen
Basketstjernene i New York Knicks bodde på Ritz-Carlton Chicago før de skulle møte Chicago Bulls i en kamp. Lørdagen bestemte laget at de trengte å få trent litt søndag morgen før kampen. De ba conciergen om å få spille i hotellets ballsal. Natt til søndag ble de hotellansatte satt til å rydde vekk alle bordene etter et bryllup som hadde blitt arrangert i ballsalen lørdag kveld. Deretter fikk basketlaget maskeringsteip, så de kunne merke opp en bane på ballsalens tepper. Dermed fikk New York Kicks øvd på triksene sine - i en ballsal på et femstjerners hotell.

Salat-BH
En nybakt mor som bodde på Ritz-Carlton, South Beach med mann og en to måneder gammel datter, fikk fryktelig vondt da hun skulle amme barnet. Etter legens råd, ba hun conciergen om å få to avkjølte og uthulte isbergsalater, som hun brukte til å kjøle ned brystene og dempe smertene og hevelsene. Kokkene på kjøkkenet synes det var snålt, men det skal ha fungert bra.

Her ferierer harrytassene

Noen ganger blir det nei

En concierge ved Beverly Hills Hotel ble en gang spurt om å finne deler til gjestens AK47, en rifle, fordi det var ødelagt. Forespørselen ble avslått.

En mann, som bodde på hotellet Parrot Cay i Karibia, ville gjerne overraske sin kone i forbindelse med hennes 40-års dag. Han ba hotellet fikse noen falske haier som skulle dukke opp da kona og venninnene hennes var ute og snorklet. Fin bursdaggave... Conciergen sa nei.

Og så var det gjestene ved Metropolitan London, som ville stå på vannski i Hyde park, og ri på en av dronning Elizabeths hester. Ønskene ble ikke oppfylt.

Denne saken ble første gang publisert i september 2007.