Hotellet er ikke mye å skryte av, skal vi tro markedsføringen. Foto: Hotellet/Karoline Brubæk
Hotellet er ikke mye å skryte av, skal vi tro markedsføringen. Foto: Hotellet/Karoline BrubækVis mer

Hotellet som skryter av å ha skuffet gjester i 40 år

Dette nederlandske hotellet er ikke helt som alle andre.

London er blant annet kjent for tidvis sjaber hotellstandard. Men den britiske hovedstaden er ikke alene om et dårlig overnattingsrykte. På en liste fra nettjenesten Tripadvisor over Europas skitneste hoteller i fjor, kom også etablissementer i Tyrkia og Nederland dårlig ut.

Men sjabert kan også være et bra salgsargument. I alle fall om vi skal tro The Hans Brinker Budget Hotel i Amsterdam.

De har nemlig gjort det til sitt varemerke å reklamere med hvor dårlige de er!

Sier det rett ut, og litt til

I hotellets eget bildearkiv finner vi årevis med reklamestunts som spiller på at hotellet er skittent, bråkete, ubehagelig og til og med smittebefengt. Og på nettsidene advarer de ytterligere.

If you’re looking for excellent, cheap accommodation in Amsterdam (or even just mediocre, cheap accommodation in Amsterdam) a brief Internet search will provide you with many possibilities. If these are fully-booked, you may like to consider a park bench or a room in the Hans Brinker Budget Hotel, Amsterdam.

Hotellet skryter videre av spektakulært u-romslige suiter, hvor ingen av dem har flatskjerm-TV eller dobbelseng, kun gratis tilgang til et ikke-eksisterende svømmebasseng og spa-område. Dessuten så fremhever de servering av lett utvannet øl, dører som KAN låses, og en heis som nesten aldri stopper mellom etasjene.

Slik markedsførte hotellet seg i 2003. Foto: Hotellet
Drømmescenario ... Reklame fra 1999. Foto: Hotellet
Mer humoristisk markedsføringsmateriell fra verdens verste hotell?? Foto: Hotellet
Humor fra 2010. Foto: Hotellet


Skal vi tro vurderingene fra folk som faktisk har bodd der, så fremlegger hotellet et langt dårligere rykte selv, enn de fortjener. På Tripadvisor står de i skrivende stund med tre av fem stjerner, basert på 228 vurderinger.

Vil du se mer? Om du ikke vil bo her, så byr i alle fall nettsidene på ganske festlig lesning:

Rommet som skremmer: Ville du spist her?

Kan du klage?

Mens nederlenderne sørger for å markedsføre seg som så elendige at ingen i etterkant vil finne på å klage, så kan du faktisk det - vanligvis. Reiser du med en turoperatør (chartertur), bør du ta opp eventuelle problemer med selskapets representanter på stedet. Og det er ingen grunn til å vente. Monica og Robin fikk for eksempel nytt rom samme dag som de klagde til Star Tour på skittent og fuktskadet rom.

Har du organisert turen på egen hånd gjelder i praksis det samme, men da må du snakke med hotellet, og be dem om et annet rom.

Mer om hvordan og hvem du kan kontakte om det du har kjøpt ikke svarte til forventningene: Her er Norges klagenemnder

Uheldig med ferienaboen? Disse turistene vil nordmenn helst ikke dele charterhotell med