Foto: Oyster.com
Foto: Oyster.comVis mer

Hotellenes lokkebilder

Slik ser det EGENTLIG ut.

Enhver som har reist litt vet at hotellenes skrytebilder sjelden er helt representative. Slik er det alltid med reklamebilder. Pizzaen ser alltid bedre ut i reklamen enn i virkeligheten. Modellen er tynnere og har penere hud i reklamen enn i virkeligheten. Og hotellrommet ser større ut på bilde enn i virkeligheten.

Det bør ikke komme som noen overraskelse på noen. Likevel er det morsomt å se Oyster.coms såkalte photo fakeout-eksempler. På bildet over vises stranda ved hotellet Gran Bahia Principe Punta Cana i Mexico. Den er altså på langt nær så øde og rolig som hotellets bilde tilsier. Men så kan du heller ikke forvente å ha stranda for deg selv hvis hotellet er av en viss størrelse og/eller ligger i nærheten av andre hoteller. (Se forøvrig flere photo fakeout-eksempler her.)

Se virkelighetens ferieparadis

Oyster.com er en reisenettside der bruker skriver anmeldelser av forskjellige hoteller (for det meste nord- og sør-amerikanske). De legger også inn egne bilder fra ferien. Dermed kan man se mer reelle bilder av hotellet før man eventuelt bestiller der. Tripadvisor gjør samme nytten. Her legger også brukere inn egne bilder som ikke er tatt med vidvinkel og behandlet i Photoshop.

Før du bestiller hotell, kan det være lurt å sjekke disse to nettsidene og se om noen har skrevet anmeldelse og lagt ut egne bilder fra hotellet. Da får du et litt mer realistisk inntrykk av hva som venter deg som hotellgjest. (Vær imidlertid obs på at enkelte hotelleiere og ansatte kan finne på å legge ut strålende anmeldelser av egne hoteller under falskt navn på slike nettsider som nevnt over.)

Vings bilde av bassenget på Gloria Palace Royal på Playa de Amadores på Gran Canaria viser et flott bassengområde. Foto: Ving
En av Tripadvisors brukere har lagt ut dette bildet. Ikke like glossy som Vings, men vi ser at bassengområdet er stort og pent. Foto: Tripadvisor
Apollos bilde av Norida Beach Mitsis gjør at vi får lyst på et bad. Foto: Apollo
Og selv om dette bildet fra Tripadvisor ikke er like lekkert, kommer det frem at bassenget er stort og har fin utsikt. Foto: Tripadvisor
Spisesalen på Club Hotel Riu Vistamar ved Playa Amadores på Gran Canaria slik den presenteres hos Star Tour. Foto: Star Tour
Slik ser spisesalen ut på bildet tatt av en hotellgjest. Foto: Tripadvisor
Slik er buffeten på Beach Club Doganay i Alanya ifølge Apollos bilder. Foto: Apollo
Her har en gjest tatt bilde av buffeten. Ser jo helt ok ut, men ikke like glamorøst som på forrige bilde, kanskje. Foto: Tripadvisor
Bassengområdet til Three Corners Palmyra Resort i Sharm el Sheikh slik Star Tour presenterer det. Foto: Star Tour
Samme utsikt, men denne gangen er bildet tatt av en hotellgjest. Foto: Tripadvisor


Dette er triksene hotellene bruker:
- vidvinkel som gjør at rommene og badene ser større ut (og ofte vises ikke de enkleste rommene i det hele tatt)
- vidvinkel som gjør at bassengområdet ser større ut
- bildene tas tidlig på dagen, for da ser bassengområdet tomt ut og stranda øde
- matbildene er ikke av representative retter, du får se spesielt anrettede matretter
- snedige utsiktsbilder som ikke viser nabohotellet som ligger vegg i vegg, eller byggekranene på nabotomten
- bilder fra attraksjoner som egentlig ikke ligger så veldig nære hotellet

Vær også obs på reklamespråket som hoteller og charterselskaper bruker. Her er det mange floksler og ganske vide begreper som brukes. Hvor langt er et steinkast unna stranden? Er fem minutter fra stranda ment som gangavstand eller i bil på motorveien? Bør småbarnsfamilien satse på et hotell som skryter av livlig atmosfære? Les mer og se hvordan du dekoder hotellbeskrivelsene i denne saken: Spik spenna hotellbeskrivelser.

Se DinSides hotellanmeldelser her