NY AVGIFTSTREND: På enkelte hotell i Europa må du betale for fjernkontrollen på hotellet.  Foto: Colourbox
NY AVGIFTSTREND: På enkelte hotell i Europa må du betale for fjernkontrollen på hotellet. Foto: ColourboxVis mer

Hotell tar betalt for fjernkontrollen

Ny avgiftstrend i hotellbransjen.

Såpe, håndkle, TV og rengjøring - dette er noe hotellgjester vanligvis anser som inkludert i prisen når vi overnatter på hotell. Men det skal man ikke ta for gitt.

Nå gjør nemlig hotellbransjen akkurat som flybransjen, og tar betalt for ekstra tjenester. Dess færre tjenester du velger, jo billigere blir det. Du har sikkert opplevd å måtte betale ekstra for både Internett og hotellfrokosten allerede, og det er antakelig bare en begynnelse på hvordan det vil utvikle seg enkelte steder.

Dette tar de betalt for

Avgiftstrenden startet i USA for noen år siden, men den har nå spredd seg til Europa. Nå er avgiftstrenden også på vei til Sverige, ifølge Aftonbladet.

EasyHotel i Berlin er blant noen av de europeiske hotellene som tar betalt for fjernkontrollen. Her koster det fem euro for bruk av TVen i 24 timer. Hotellet tar også betalt for rengjøringstjenester. Det koster åtte euro for full rengjøring av rommet, og inkludert i prisen får du skiftet ut både sengetøy og håndkler.

Tune Hotels i Asia og Storbritannia tar blant annet ekstra betalt for hårføner, håndkler og TV.

Les også: Hotell fjerner småflaskene

Foreløpig ikke i Norge

Men kommer trenden til Norge Norge?

– Dette er ikke utbredt i Norge enda, men bekjent. Vi har hotellkonsepter som er «enklere» enn fullservicehoteller med restauranter og så videre. Et eksempel her er P-Hotels, som finnes i de største byene, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for reiseliv i arbeidslivsorganisasjonen HSH, til DinSide.

Solheim forteller at de ser en tilsvarende utvikling på andre områder.

– På fly kan du få ned utgangsprisen og kan selv velge hva du vil kjøpe i tillegg. For forbruker er dette altså gode nyheter, hvis det betyr at man får mulighet til å slippe å betale for tjenester man ikke bruker, påpeker hun, og understreker at det er bare bra hvis kunden er godt orientert på forhånd.

Kan du stole på hotellsafen? Se video!

Bra for miljøet

Dersom hotellet tar ekstra betalt for for eksempel sjampo, håndkler og TV, skal det ikke komme som en overraskelse på hotellgjesten.

– Forbruker har krav på å vite riktig prisinformasjon. Det er kommet kritikk der det markedsføres én pris, mens sluttsummen med ting «du må ha» blir en helt annen, forteller hun.

Rolf Forsdahl, som er reisebransjedirektør for HSH, er enig med Solheim. Han mener også at gebyrene kan gi en miljømessig gevinst.

– Det vil neppe bli tillatt å operere med «frivillige» gebyrer for tjenester som anses som en naturlig del av basistjenesten. Jeg tror det er greit å ta betaling for skifte av håndklær ut over en viss standard utskiftningfrekvens ved lengre opphold. Hvem tar nye håndklær hver dag hjemme? spør Forsdahl.

Han tror også mange gjester kan leve med litt vannsøl og rot på badet, hvis det fører til at de får billigere rom.

– Men gebyr for fjernkontrollen vil nok havne i den «ulovlige» kategorien, sier Forsdahl.