Holder det mål?

Hvor mye kan man egentlig skrive av på startvansker-kontoen?

Møte med hotellet: DinSides taxi stopper midt i en byggeplass. Hotellet er nytt og fint, og - men det bygges, bores, drilles og sjaues på alle kanter. Støvskyen står.

Men når vi først kommer opp trappen til hotellet og inn i lobbyen er det langt fra kaos. Interiøret er sobert og stilrent, atmosfæren hektisk, og personalet er overstrømmende vennlige.

Dette er et gjennomgående tema gjennom hele vårt besøk, uansett om alt går på skinner, eller innimellom skurrer litt: Personalet er vennligheten selv.

Alle rom er dobbeltrom eller suiter. Her fra et av de norske rommene. Foto: Clarion Hotel Sign Vis mer


Rommet: Vi fikk tildelt rom i tredje etasje, den svenske, ut mot Norra Bantorget. Utsikten kunne vært bedre, selve torget er en fortsatt en byggeplass og biler kjører kontinuerlig rundt plassen - men når parken utenfor er ferdig, vil det nok være hakket hyggeligere.

Se bilder fra hotellet

Det er få muligheter til å regulere temperatur på rommet (valgmuligheter var pluss minus tre grader), og ingen muligheter til å sette opp temperaturen på badet, som var litt kaldt. Store panoramavinduer mot parken blir nok flott når den er ferdig, men de kunne ikke åpnes. Stort minus.

Vi manglet et par småting på rommet, blant annet søppelspann og roomservicemeny. Men søppelspannene ble levert uten at vi ba om det, en times tid etter vi ankom, og roomservicemenyen ble levert på få minutter da vi ringte resepsjonen og etterlyste den.

Støyforhold: Selv med byggeplass rett utenfor vinduet, var det befriende lite støy på rommet. Vi hørte heller ikke noe særlig fra naborommene, som er et pluss. At det ville være litt gjenstående arbeid inne på hotellet hadde vi bestemt oss for å overse - men det trekker likevel ned at noen bestemte seg for å borre i veggen i etasjen over oss, av og på i en time, mellom tolv og ett om natten. De kveldene det var arrangement med musikk i hotellets festsal var støy også et problem; det føltes som om vi sov rett oppå en høytaler. Ved nærmere ettertanke var det kanskje nettopp det vi gjorde? Sover du lett, bør du be om å få et rom i en av de øvre etasjene.

Roomservice: Kramgod smørgås - men hvor er vannet vi bestilte? Vis mer


Roomservice: Menyen var ikke på rommet, men da vi etterlyste dette, ble den levert etter få minutter. Menyen er enkel, og inneholder et greit utvalg småretter, middagsretter - og nattmat. Pluss for barnemeny, og et par retter fra hotellets restaurant Aquavit, en søsterrestaurant til den populære New York-restauranten.

Problemet kom da vi skulle bestille, og de ikke klarte å koble oss til noen som visste hva som var på menyen. Dagens-rettene falt altså bort for denne journalistens vedkommende. Prisen var det imidlertid ingen ting å si på: Dyreste rett kostet 170 svenske kroner.

Vi fikk til slutt servert et mer enn godkjent rekesmørbrød, med ferske reker (ikke noe lake-tull her), egg, majones og avokado, men drikken vi hadde bestilt dukket dessverre ikke opp.

Frokost: Choice-hotellene har akkurat gått over til å kun servere økologisk frokost. Utvalget er godt og bra; flingor (frokostblanding), frisk frukt og grønt, godt brød, croissanter, og engelsk frokost. Men vi må bemerke at eggerøren, som må være den dårligste (eller den eneste dårlige) eggerøren DinSides utsendte har fått servert, trekker ned.

Det knyttet seg stor spenning til åpningen av Aquavit. Foto: Clarion Hotel Sign Vis mer


Restaurant: Hotel Sign har klart det mesterstykket å knytte til seg den svenske kjendiskokken Marcus Samuelsson. Han har vært kjøkkensjef på Manhattan-restauranten Aquavit i flere år, og er rikskjendis over there etter en rekke priser og TV-opptredener.

Men der Aquavit NY er kjent for å presentere skandinaviske smaker for kresne amerikanske ganer, har Aquavit Stockholm gjort det motsatte: her er en liten smak av Manhattan for skandinavere. Svensk husmannskost er byttet ut med saftige amerikanske steker.

Aquavit Raw and Grill, som restauranten heter, serverer nettopp dette: en blanding av rå sjømat (østersene anbefales!) og store saftige grillete kjøttstykker. Måltider i restauranten er ikke inkludert i hotellprisen, og prisene er ørlite stive, men skaden på budsjettet mildnes av svensk valuta. Har du råd, anbefales restauranten på det varmeste. Merk imidlertid at her var det eneste stedet at servicen glippet, både hovmester og servitører var vimsete og lett glemsomme, til tross for at restauranten ikke var full.

Fasiliteter: I hotellets annen etasje er det en bemannet gjestelounge, der en kan hente kaffe eller te, låne PC-er, ha møter i en av de mange sittegruppene. En kan også trekke opp hit med drinker fra baren, dersom denne er full, noe mange benyttet anledningen til da vi bodde på hotellet.

En egen concierge-service i annen etasje hjalp også med bordbestilling på restauranter, å finne frem i togtabeller, og med praktiske behov, som lån av strykejern, skopuss, et cetera. En trenger forøvrig ikke fysisk å gå ned til conciergen, man kan selvfølgelig ringe fra hotellets romtelefon.

Hotellets gjester kan også benytte spa-avdelingen fritt, trimrom, takterrasse, badstue og det varme utendørs svømmebassenget. Man kan også bestille behandlinger på Selma Spa, men dette betaler man for separat. Vi testet ikke dette. Prisen er i det øvre sjiktet for spa - men heldigvis for oss nordmenn er det svenske og ikke norske kroner, så en kan nok spare litt på å ta ansiktsbehandlingen her i stedet for hjemme.

Konklusjon:

Clarion Hotel Sign er et pent og rimelig businesshotell, med svært sentral plassering, kun fem minutters gange fra T-Centralen. Vennlig og serviceinnstilt personale mer enn veier opp de fleste av de små startvanskene.


DinSides utsendte er ørlite skuffet over promoteringen som et stort designhotell, for det er møblene hver for seg og ikke interiøret som en helhet, som fortjener denne benevnelsen.

Vi kommer likevel gjerne igjen, for beliggenhet og pris, men ikke for designet.

DinSide gjør oppmerksom på at vi reiste på eget initiativ og selv har betalt for hotellet. Vi fikk arrangert en omvisning etter vår overnatting.