Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Hold godt på billetten din

Har du ikke reservert plass, kommer du ikke hjem.

Etter en deilig uke i Hellas, lander du på Gardermoen. Hjemturen går videre med tog. Du har vært flink nok til å bestille tur/retur, og skal fiske frem retur-billetten fra veska. Der ligger den ikke.

- Null stress. Jeg har jo referansenummeret! tenker du, og trapper opp i NSBs billettluke.

- Sorry, det går ikke, svarer NSB.

Teknisk problem

- Dette har jeg opplevd, sukker en DinSide-leser fra Telemark.

Han måtte kjøpe ny returbillett, til tross for at han hadde referansenummeret fra da han bestilte klart. Dette var han mildt sagt var lite fornøyd med. Leseren klaget til kundeservice, men vant ikke frem.

NSB bekrefter at en mistet billett virkelig betyr en mistet billett.

Man skulle kanskje tro reglene var slik for å unngå at folk later som de har mistet en billett, og ender opp med to. Men informasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB hevder at grunnen er en ganske annen:

- Det er ikke teknisk mulig, forteller han til DinSide.

Sikker med eget sete

Har du ikke reservert plass på turen, noe mange togpassasjerer ikke gjør, hjelper det ikke om du har aldri så mange referansenumre. Billetten er og blir mistet.

Har du derimot plassbestilling, kan NSB skrive ut en ny billett om du mister den.

- Grunnen er rett og slett at plassreservasjonsbilletter baseres på et annet teknisk system enn systemet for billettkjøp uten plassreservasjon, sier Lødding.

Kan koste ekstra

Er du litt vimsete, kan det altså lønne seg med en plassbestilling.

Men dette er ikke alltid like enkelt. Skal du for eksempel fra Oslo S til Porsgrunn, må du kjøpe billett i Komfort-avdelingen for å sikre deg et eget sete, og "miste-garanti". Dette koster deg 90 kroner ekstra.

- På billetter som ikke har plassreservasjon, på lokaltog og i økonomiavdelingen på regiontogene, er det ikke mulig lete opp billetten i systemet dersom du mister billettene, konkluderer Lødding.

- I disse tilfellene må derfor kundene kjøpe ny billett.