Det skal ligge ekstra sikkerhet i å betale med kort, også ved konkurser. Foto: Per Ervland
Det skal ligge ekstra sikkerhet i å betale med kort, også ved konkurser. Foto: Per ErvlandVis mer

– Hjelper alle våre kunder

Både SAS og Visa kan være redningen for mange nordmenn.

Før helgen ble det kjent at flyselskapet Spanair er konkurs og at de kansellerer alle sine flighter. Nyheten rammer mange nordmenn som hadde bestilt billetter til sydligere strøk de neste månedene.

Flyselskapet SAS tar imidlertid ansvar for sine kunder.

– De fleste nordmenn som reiser med Spanair, har bestilt reisen via et reiseselskap, og da man må forholde seg til disse. Har man derimot kjøpt billett hos oss for en reise med Spanair, hjelper vi til med alternative løsninger, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen til DinSide.

Han legger til at folk har ulike behov og at de derfor forsøker å hjelpe slik at alle blir fornøyde.

Knut Morten Johansen lover at alle SAS' kunder får hjelp etter Spanair-konkursen. Foto: SAS Vis mer


– Vi hjelper de rammede kundene i etthundre prosent av tilfellene. Noen får utgiftene refundert, mens andre får en ny flight, så dette har vi klart å håndtere fint, mener Johansen.

Betalt med Visa-kort?

Kan ikke SAS hjelpe deg, kan løsningen være å ta kontakt med kortutstederen din. Vel og merke bare hvis du har betalt reisen med et kort over nettet.

Betaler du med BankAxept-løsningen, har du ikke samme rettigheter, men de færreste betaler en reise på denne måten i 2012.

– Kortholdere som har benyttet et Visa debet- eller et Visa kredittkort til å kjøpe flybilletter fra Spanair som ikke blir levert som følge av konkursen, har rett til å få pengene tilbakeført. Aktuelle kunder skal henvende seg til sin kortutsteder, sier daglig leder i Visa Norges bankgruppe Torstein Lind-Isaksen til DinSide.

Han støttes av Henning Holtan i Visa Europe.

– Så lenge du har betalt med Visa, så ligger det en garanti i dette. Du skal ta kontakt med utstederen av det kortet du har brukt, sier han, som forklarer at kravet blir sendt videre til kortinnløser, men at kunden skal være sikret.

Hva med andre kort?

Det er Finansavtaleloven som langt på veg sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av reiser på nettet. Etter det DinSide erfarer er tolkningen av denne noe ulik, og har du kjøpt reisen din med for eksempel et MasterCard, kan det hende du først blir henvist til stedet du kjøpte reisen.

Får du ikke hjelp der, kan du ta dette tilbake til kortutsteder som vil sende et krav slik at du får pengene dine tilbake.

Har du erfaringer rundt dette temaet? Del med andre i debatten nedenfor!