Himmelyacht

Flyvemaskinen kan ta av og lande som et helikopter, og har en 500 kvadratmeter stor kabin. Aeroscraft ML866 skal etter planen prøvefly i 2010.

Det er selskapet Worldwide Aeros Corporation som står bak konseptet Aeroscraft ML866. Om bakgrunnen for flykjempen, skriver selskapet at "ideen vokste ut av en overbevisning om at det måtte finnes en mer komfortabel måte å fly på, enn kun å luksus-oppgradere og omdøpe en eksisterende flykropp."

BILDESPESIAL Aeroscraft ML866

Observasjonsdekk. Foto: Worldwide Aeros Corporation Vis mer


Himmelyacht

Selskapet ser for seg at gigantflyet skal kunne brukes som en privat "himmelyacht" eller kanskje et konferansesenter og kontorer. Luksusfaktoren er ifølge Aeros Corporation, endeløs, og kun begrenset av din fantasi. Den kan utstyres etter kjøperens ønsker, alt etter bruksområde. Kanskje skal flyvemaskinen brukes som en yacht som cruiser over tretopper og byer som et alternativ til yachten som cruiser på havet, eller et fullverdig, flybårent forretnings- og konferansebygg. Eller kanskje skal det heller brukes som en erstatter for tradisjonelle passasjerfly, eller til sightseeingturer. Det sies ingenting om miljøaspektet ved å bruke flyvemaskinen som fritidsyacht ...

Se filmen: Slik kan flyvemaskinen bli seende ut innvendig.


3.000 meters cruisehøyde

Aeroscraft ML866 er 64 meter lang, 36 meter bred og 17 meter høy, og har altså et kabinareale på 500 kvadratmeter. Den største forskjellen i forhold til ordinære passasjerfly med tanke på størrelsen, ligger i bredden på flyvemaskinen. En Boeing 747 er 19,4 meter høy og 70,7 meter lang, men har en innvendig bredde på kun 6,1 meter. Det er noe ganske annet enn Aeroscraftens 36 meter bredde ...

Den kan fly i opptil 222 kilometer i timen, og har en rekkevidde på 5.000 kilometer. Maks høyde over havet er 3.667 meter. Med den unike muligheten til å ta av og lande som et helikopter, gir det luksusyachten et kjempeforse foran ordinære luksusfly, i alle fall for bruk av pengesterke. Om de har stor nok tomt, kan de vel i praksis ta av og lande fra egen grunn, uavhengig av flyplasser.

Sightseeing med Aeroscraft. Foto: Worldwide Aeros Corp Vis mer


Prøveflyving i 2010

Utviklingen av den nye flytypen startet i 2005, og selskapet håper å ha en prototype flyklar i 2010. Selskapet jobber også med å få flysertifisering til Aeroscraft'en, som er en ny type flyvemaskin. Ifølge magasinet Flight International, skal selskapet få god støtte fra US Federal Aviation Administration (FAA), som er utstedende myndighet for flysertifiseringen.

BILDESPESIAL Aeroscraft ML866