Easyjet starter flyvninger fra Bergen Flesland, men nøyer seg med én rute til London til å begynne med. Foto: Easyjet
Easyjet starter flyvninger fra Bergen Flesland, men nøyer seg med én rute til London til å begynne med. Foto: EasyjetVis mer

Her skal Easyjet fly

Easyjet starter flyvninger fra Bergen Flesland.

Før helgen meldte vi at Easyjet skal starte flyvninger fra Bergen Flesland. Nå har lavprisflyselskapet lansert rutene.

20. mai starter de opp flyvningene på den norske flyplassen, og til å begynne med skal de fly nordmenn til London Gatwick, ifølge Boarding.no.

Ruten får daglige avganger med en 156-seters Airbus A 319.

Billettsalget starter tirsdag 26. mars, og billettprisene vil starte på 33,99 euro én vei (256 norske kroner).

Easyjet er Ryanairs kanskje aller hvasseste konkurrent, og er Europas tredje største flyselskap. Easyjet opererer til sammen 600 ruter til 30 land med sin flåte på over 200 fly. I fjor fløy de over 59 millioner passasjerer. I fjor ble selskapet kåret til Europas beste lavprisselskap foran Norwegian.

Vær oppmerksom på ekstrakostnadene. Billettprisen som skissert over er ved bestilling av minst to billetter i samme booking. Dette på grunn av en bestillingsavgift per booking. Du kan lese mer om selskapets ulike avgifter på nettsiden deres.

Forbindelser videre ut i Europa

Lavprisselskapet flyr også fra både Stockholm og København. Fra Stockholm flyr de kun til Geneve, mens de har flere ruter fra København.

– Våre flyvninger vil forbinde Norge med det største flymarkedet i Europa. Med Bergensruten vil EasyJet ha hele 101 ruter ut av London Gatwick til 27 land. Med Bergen i nettverket vil easyJet fly mer enn en halv million passasjerer mellom Storbritannia og Skandinavia årlig, sa Easjyets direktør Paul Simmons på en pressekonferanse på Flesland mandag.

Easy-konseptet består forøvrig av mer enn bare fly. Stelios Haji-Ioannou, som er mannen bak Easyjet, har også tatt konseptet videre til andre områder, inkludert hotellvirksomhet, leiebiler og take-away-pizza.

De prøvde seg også i cruisebransjen, men det slo ikke helt an.