Kømålingene i sikkerhetskontrollen på OSL baserer seg på blåtannregistreringer. Du får mer nøyaktige anslag på ventetiden jo flere som skrur den på! Foto: OSL/Kristin Sørdal
Kømålingene i sikkerhetskontrollen på OSL baserer seg på blåtannregistreringer. Du får mer nøyaktige anslag på ventetiden jo flere som skrur den på! Foto: OSL/Kristin SørdalVis mer

Her ønsker de at du har blåtann på

Blåtann-registreringer gir deg mer korrekte ventetids-prognoser.

Det er én grunn til å skru på blåtann-funksjonen på telefonen din når du ankommer flyplassen: Slik kan du og andre reisende få mer nøyaktige prognoser på ventetiden i sikkerhetskontrollen.

Kømålingssystemet i sikkerhetskontrollen på OSL bruker nemlig blåtann-registreringer til å måle ventetiden.

Her er Norges mest effektive sikkerhetskontroll

Oppfordrer reisende til å skru på

Kømålingssystemet registrerer alle som har blåtann-funksjonen - også kalt bluetooth - påslått. På OSL har man en antenne som sender ut signal, og som alle telefoner med påslått blåtann vil svare på, at det er tilgjengelige.

– Vi vet ikke hvem sin telefon det er, men vi vet koden, og kan se hvor lang tid den enkelte telefonen brukte i køen, forklarer Terje Orskaug, sjef for teknikk og kundeservice i Avinor, til DinSide.

Han understreker at det ikke er mulig å identifisere eller spore eieren av telefonen. Det er kun passeringstidspunktene som blir registrert. Ingen data om telefonen lagres - slik at det ikke under noen omstendigheter er mulig å spore dette tilbake til enheten eller eieren av telefonen.

Les også: Ny tjeneste forteller om Dovrefjell er stengt

Han bemerker imidlertid at det ikke er alle som har denne funksjonen på - det er tvert imot ganske få som har blåtann-funksjonen på, når de er på flyplassen. Da systemet kom, viste beregningene at 20 prosent av de reisende ville ha blåtann aktivert. Nå viser tallene at det kun er fem prosent som har det på.

– Vi vil oppfordre reisende til å ha bluetooth påslått. Da kan vi vite bedre hvor lang køen er. Alle telefoner i dag har bluetooth. Hvis alle har det påslått, måler vi ventetiden mer presist, og kan estimere reisetiden bedre for de reisende, sier Orskaug til DinSide.

Det jobbes også med å utvide kømålingen til å omfatte WiFi-enheter. Slik vil man kunne måle på cirka fem ganger så mange enheter - og da forventer man enda mer presise målinger og estimater av køtid i sikkerhetskontrollen.

Finn ut sannheten om mobilen din

Flere på vei

OSL har hatt kømålingssystemer i sikkerhetskontrollen siden 2010. Nå er det også på vei i Bergen, Stavanger og Trondheim.

– Den opplevde ventetiden er som regel lenger enn den faktiske ventetiden. Vi tror at dette kanskje vil redusere presset litt i køen, sier Orskaug.

Bergen og Stavanger er for øyeblikket i en pilotfase, og Orskaug forteller at de håper å kunne skru opp skjermet i løpet av første kvartal i år.

I Trondheim skal Sintef i gang med et testprosjekt, hvor de skal benytte videoteknologi til kømåling, i stedet for blåtannregistreringer.

Hadde alle brukt denne mobiltjenesten kunne man visst hvor på veien det er kø