<b>KONTROLL AV BERG- OG DALBANEN:</b> Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn kontrollerer togsettet til SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per Ervland
KONTROLL AV BERG- OG DALBANEN: Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn kontrollerer togsettet til SpeedMonster på Tusenfryd. Foto: Per ErvlandVis mer

Her kontrolleres berg- og dalbanen

Vi har vært med på sikkerhetskontroll på Tusenfryd.

Vi befinner oss under togsettet og under skinnene på berg- og dalbanen SpeedMonster på Tusenfryd. Det er slutten av april, og parken åpner 28. april. Per Ole Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn drar og trekker i hjul og andre deler, og kommenterer at det ser tight og fint ut.

Vi er med Bjørklund ved Statens jernbanetilsyn på den årlige besiktigelsen på Tusenfryd, som du også kan bli med på og se i videoen nedenfor.

DinSide testkjørte SpeedMonster da den ble lansert i 2006. Her kan du lese hva vi syntes om banen.

I videoen får du også være med inn i det aller helligste, nemlig huset som skjuler motoren som driver den fartsfylte berg- og dalbanen. Det sier seg selv at 6.000 hestekrefter som tar den deg fra 0 til 90 kilometer i timen på to sekunder, krever sitt på motorfronten.

SE VIDEO: Bli med på kontroll av SpeedMonster



Ulike kontroller

Park- og tivolitilsynet ved Statens jernbanetilsyn utfører ulike kontroller overfor fornøyelsesparkindustrien. Det er periodiske besiktigelser, som vi har vært med på og som du kan se i videoen, og så er det førstegangstilsyn og sikkerhetsmessig godkjenning av alle nye attraksjoner. Kontrolløren ser på litt forskjellige ting, avhengig av hva slags kontroll det er snakk om.

I tillegg foretas driftsinspeksjon på stikkprøvebasis og uhell- og skadeundersøkelser dersom det skjer uhell eller oppstår skader ved bruk.

Årlig kontroll av berg- og dalbaner

Hvert år gjennomfører Park- og tivolitilsynet ulike kontroller og besiktigelser på Tusenfryd og andre tivoli og fornøyelsesparker. Det er reguler i Tivolilovens §2 hvilke innretninger som er tilsynspliktige av Statens jernbanetilsyn.

Alle berg- og dalbaner og kjørende innretninger på Tusenfryd og andre tivoli og fornøyelsesparker, skal besiktiges årlig av Park- og tivolitilsynet. Andre typer fornøyelser, som strikkhopp og katapulting utenfor fornøyelsesparker og tivoli, er unntatt fra Tivoliloven eller omfattes av annen lovgivning.

Parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli. Foto: Per Ervland Vis mer


Parkens egne kontroller

Besiktigelsene og kontrollene som gjøres av Statens jernbanetilsyn, utgjør imidlertid en liten del av det sikkerhets- og kontrollarbeidet som blir gjort på berg- og dalbaner. Parkdirektør ved Tusenfryd, Bjørn Håvard Solli, forteller til DinSide at halvparten av bedriftens faste ansatte jobber med nettopp vedlikehold av materiellet. To mann bruker eksempelvis en hel måned per tog på SpeedMonster, når de hver vinter tar ned togsettene for vedlikehold.

I sesongen gås togene over hver dag, og det utføres en 10 prosent visuell inspeksjon av selve banen hver dag. I tillegg er det ulike inspeksjoner med ulike intervaller gjennom hele sesongen.

En ny berg- og dalbane settes sammen og testes av firmaet som leverer banen. I tillegg hyrer eksempelvis Tusenfryd inn en tredjepart for testing av banen. Til slutt kommer altså Statens jernbanetilsyn inn for kontroll.