<b>MER SELVBETJENING PÅ OSLO LUFTHAVN:</b> Nei, det er ikke et reklameboard, men en interaktiv informasjonsskranke. Du kan scanne billettenm og få opp estimert gangtid til gaten - inkludert ventetid i sikkerhets- og passkontroll. Foto: KRISTIN SØRDAL
MER SELVBETJENING PÅ OSLO LUFTHAVN: Nei, det er ikke et reklameboard, men en interaktiv informasjonsskranke. Du kan scanne billettenm og få opp estimert gangtid til gaten - inkludert ventetid i sikkerhets- og passkontroll. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Her kan du scanne boardingkortet

Nye trykkeskjermer på Oslo Lufthavn skal hjelpe deg å finne fram - og å beregne tiden.

Dersom du har reist fra Oslo Lufthavn i det siste, har du kanskje allerede lagt merke til de nye informasjonsskjermene?

De store trykkeskjermene skal hjelpe reisende å finne fram på flyplassen. Og skanner du boardingkortet ditt, kan den også fortelle deg hvor lang tid du må beregne fram til avgangsgaten din.

- Det er kanskje mest for de som er minst reisevante, som kan bruke denne til å finne fram, sier prosjektleder Alf-Einar Larsen på Oslo Lufthavn til Dinside.

Les også: Slik spiser og drikker du billig og så mye du vil på Oslo Lufthavn

Selvbetjening stadig mer populært

FOR DE MINDRE REISEVANTE: Prosjektleder Alf-Einar Larsen ved Oslo Lufthavn forteller hvordan den nye informasjonsskjermen virker. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Det blir stadig mer selvbetjening på flyplassen. Nå kan du gjøre det meste selv, fra innsjekk til du går om bord på flyet - uten å snakke med noen. Du kan sjekke inn via app på telefonen din eller via innsjekkingsautomater, du kan skanne og sende bagasjen din selv, og du kan boarde flyet via selvbetjeningssluser. Du kan også gå gjennom passkontrollen via selvbetjente passluser.

De nye automatiserte informasjonsskrankene er enda et tilskudd til selvbetjente løsninger på flyplassen.

Den skal hjelpe reisende med å svare på spørsmål som ellers rettes til ansatte i nettopp informasjonsskranken.

- Den kan gi informasjon om serveringssteder, butikker, fasiliteter; alt folk spør om på flyplassen. Det kommer seks slike informasjonspunkter, som skal være et supplement til passasjerservice, forteller Larsen.

Se video: Vi filmet bagasjens ferd fra innsjekk til lasting - se bagasjens ferd!

Slik virker det

INFORMASJON: Her er noe av det d kan finne informasjon om. Du trykker på skjermen, og får opp estimert gangtid fra der d står - og med kart som viser veien. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Informasjonsskjermene er plassert på ulike steder på flyplassen. De starter med seks punkter.

- Det er først for å prøve ut konseptet og se hvordan det blir brukt, forteller Larsen.

Det er to skjermer i innsjekkingsområdet utenfor sikkerhetskontrollen, én på avgang innland, én på avgang utland, én ved bagasjebåndet på ankomst utland og én ved passasjerservice-skranken.

Du skanner billetten din nederst på maskinen, som så vil gi deg informasjon om hvilken gate du skal reise fra, flynummer og avgangstid. Du får også opp et kart som viser veien fra der du står og til avgangsgaten. Det kommer også opp estimert tid til gate, med estimert ventetid i sikkerhetskontrollen og ventetid i passkontrollen.

Slik kan du i alle fall slippe ubehagelige overraskelser som hvor lang tid det egentlig tar å gå til gaten - som den for mange uventede lange avstanden til gate 19.

Du kan også finne all mulig annen informasjon der, med kart, avstander og gangtid fra der du står - til steder som toaletter, serveringssteder, bilutleie og mye annet.

Slik virker det: