Her flyr F-16-pilot Eskil Amdal (innfelt bilde) opp ned. Foto: Autofil
Her flyr F-16-pilot Eskil Amdal (innfelt bilde) opp ned. Foto: AutofilVis mer

Her flyr han opp ned

Jagerflypilot Eskil Amdal showet for publikum.

F-16 flyr fortsatt. Og det har de gjort i det norske forsvaret i over 30 år. Hvis de hadde vært biler, ville de med andre ord vært klassifisert som veteran!

– I de tøffeste manøvrene blir kroppen utsatt for opp mot 9 G, altså ni ganger tyngdekraften, forklarer Major Eskil Amdal til Autofil, som har sett pilotens oppvisning med F-16 under Rudskogen Motorfestival.

Lyst til å prøve? Se hvordan det gikk til da DinSides journalist fikk være jagerflyger for en dag

Ryker blodkar

Når en mann som Amdal utsetter seg for 9 G, betyr det at kroppsvekten tilsvarer 720 kilo ... Vi kan se for oss at det er litt vanskelig å konsentrere seg når din egen masse nesten blir ti ganger så tung.

Som om ikke det var nok, forteller han at det ryker blodkar rundt omkring i kroppen nesten ved hver flytur. Egentlig ikke så rart siden enkelte av kroppens blodkar vanligvis gir seg ved rundt 7 G.

Se video og mer hos Autofil, blant annet klippet der det ser ut som om flyet står stille over publikum - men faktisk flyr i 280 km/t!

Men hvor fort?

Farten er altså høy, selv i nesten "stille" posisjon. Men hvor fort kan man fly? Fly som når supersonisk hastighet, altså at de bryter lydmuren, flyr fortere enn Mach 1. De fleste moderne jagerfly kan fly supersonisk, mens Concorde og Tupolev TU-144 skal ha vært de eneste passasjerflyene som har nådd slike hastigheter. Det blir også jobbet med nye supersoniske passasjerfly, men om det blir en suksess er det mange som stiller spørsmålstegn ved.

Les mer: Slik bryter de lydmuren

Byttes fra 2018

Fra 2018 blir samtlige F-16 byttet ut mot nye F-35, eller Joint Strike Fighter som den også kalles.

Mer jagerflymoro? Se hvordan det går når svenske jagerflygere finner opp ekstremsport på nytt ... Ikke prøv hjemme!