<b>HVOR BLIR DET AV FJERDE ETASJE?</b> I Malaysia dropper de tallet fire fordi det blir sett på som ulykke. Foto: Privat
HVOR BLIR DET AV FJERDE ETASJE? I Malaysia dropper de tallet fire fordi det blir sett på som ulykke. Foto: PrivatVis mer

Her finnes ikke 4. etasje

Trodde du tallet 13 var skummelt? Se hvorfor østasiatiske land frykter tallet fire.

I mange land er det tallet 13 som blir forbundet med ulykker og overtro. Det er derfor mange høyhus mangler trettende etasje, noen hotell mangler rom nummer 13, og enkelte flyselskap elegant hopper over seterekke nummer 13.

I stedet for 13 blir altså seterekke nummer 12 etterfulgt av nummer 14.

– Mange store flyselskaper har droppet rad 13, også SAS, men Braathens hadde rad 13 og alle ex-BU maskiner har fremdeles rad 13, har Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, tidligere uttalt til DinSide.

Klikk her for å se hvilke flyselskap som mangler eller har seterad nummer 13

Derfor frykter de tallet fire

Men mens vi har et ambivalent forhold til tallet 13, er det 4-tallet som er skummelt i Asia.

3A I KUALA LUMPUR: Hvis du bor i fjerde etasje i Kuala Lumpur, bor du altså i etasjen 3a. Foto: Privat Vis mer


Tallet blir sett på som et ulykkestall i kinesiske, koreanske, vietnamesiske eller japanske kulturer. Her unngår de nemlig å bruke tallet fordi det uttales som det kinesiske ordet for død 死, pinyin sǐ.

Frykt for tallet fire heter tetrafobi, også kjent som tetraphobia på engelsk. Denne fobien forekommer mest i østasiatiske land.

I Kina går folk på date på Ikea - se hvorfor

Dropper firetallet

Noen av landene velger å droppe firetallet helt, noe du spesielt legger merke til når du tar heisen. Da blir heisknappene seende slik ut:

1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, og så videre.

Om tallet har fire i seg, skal det altså helt bort. Dette har også ført til at bygninger som tilsynelatende har 50 etasjer, i virkeligheten kun har 35 fysiske etasjer. I Hong Kong har de også boligkomplekser som Vision City og The Arch, og disse er helt uten 40. til 49. etasje. Rett etter 39. etasje kommer i stedet 50. etasje.

I Malaysia har de gjort en annen vri og erstatter fire med 3a. Slik ser listen over heisetasjene ut: 1, 2, 3, 3a, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 13a og 15. I andre land erstatter de tallet fire med bokstaven F.

Mangler rad 17

Så om ikke frykt for tallet 4 og 13 er nok, finnes det nok et «skummelt tall». Visste du at Lufthansa mangler både rad 13 og rad 17?

Jennifer Janzen, kommunikasjonssjef for Lufthansa, forklarer hvorfor til nettsiden airlinereporter.com:

– Oppmerksomme passasjerer vil også legge merke til at rad 17 glimrer med sitt fravær. Årsaken til dette er at de anser tallet 17 som uheldig i Italia og Brasil, sier Janzen.

Se et eksempel av Lufthansas fly A340-300 på SeatGuru.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på DinSide.