<b>ØKONOMIPASSASJER? DA MÅ DU SITTE!</b> Selv om flysetet kan omgjøres til liggesete, er det kun de som har betalt ekstra for det, som kan strekke seg ut. Alle vi andre må pent sitte. Foto: PAPERCLIP DESIGN
ØKONOMIPASSASJER? DA MÅ DU SITTE! Selv om flysetet kan omgjøres til liggesete, er det kun de som har betalt ekstra for det, som kan strekke seg ut. Alle vi andre må pent sitte. Foto: PAPERCLIP DESIGNVis mer

Her får du ligge kun om du betaler ekstra

Joda, du får gjerne sitte der, men vil du ligge må du betale ekstra!

Nordmenn elsker å fly. Faktisk er vi blant europeerne som flyr aller mest.

Men vi flyr også desidert mest innenriks, og som du kanskje har oppdaget: Der er det ikke mye fleksibilitet eller tilvalg når det kommer til sittekomfort.

På norske innenriksfly er det én type flyseter på hele flyet, og det samme er det på mange utenriksfly.

Men skal du på en langdistansereise, eller du flyr med et selskap som tilbyr businessklasse, kan du kjøpe deg plass på et mer komfortabelt sete. De fleste av de ordinære flyselskapene har liggeseter på businessklasse.

Liggesetene er i en egen del av flyet, og de kommer i et begrenset antall.

Nå har det imidlertid kommet en løsning på dette: Med en ny flysetetype, kan setene forandres fra økonomisete til liggesete, alt etter behovet.

Les også: KLM lanserte nye liggeseter på businessklasse i fjor og Vi har sjekket ut Qatar Airways' businesskomfort

Ideen er slik:

Det nye setet fra Paperclip Design er en kombinasjon mellom et premium økonomiklassesete og et businessklassesete.

I utgangspunktet er det altså et vanlig sete. Og for deg som reiser på økonomiklasse, vil det heller aldri være noe annet enn et ordinært økonomiklasse-sete.

Men sett at du betaler for businessklasse, da vil setet plutselig inneholde uante muligheter, som også navnet på konseptet avslører: Caterpillar.

Som en sommerfugl-larve vil da stolen åpne seg som en sommerfugl, og du vil kunne nyte godt av en romslig plass med mulighet til en seng du kan strekke deg ut i - eller en sofa til å motta gjester i ... Alt innenfor din egen, private suite ...

ØKONOMIPASSASJER? DA MÅ DU SITTE! Selv om flysetet kan omgjøres til liggesete, er det kun de som har betalt ekstra for det, som kan strekke seg ut. Alle vi andre må pent sitte. Foto: PAPERCLIP DESIGN


Konseptet mottok heder og ære som vinner av prisen for mest innovative innenfor flyinteriør, Crystal Cabin Award, under flyinteriørmessen i Hamburg i vår, Aircraft Interiors Expo.

Les også: Slik shopper SAS seter

Dette er for øvrig det samme selskapet som for noen år siden vant en design-pris for binders-armlenet som skulle bety slutten på kampen om armlenet.

Også det synes som en usedvanlig god idé. Vi har imidletid ennå til gode å oppleve dette revolusjonerende armlenet i praksis.

Les også: SAS kutter businessklasse i Norge og Europa - men du kan fremdeles fly business på langdistanse

Mindre flytoalett = flere flyseter

Et annet konsept som mottok heder og ære under flyinteriørmessen, var B/E Aerospace and Teague. De vant prisen for beste industridesign og visjonære konsepter.

Innenfor flybransjen er det et evig jag etter å få plass til flere seter om bord. Med det nye toalett-konseptet får man plass til seks ekstra seter om bord - og det skal ifølge designerne skje uten at det skal stjele plass hverken på do eller i kabinen.

Tenk det!

PLASS TIL FLERE: Med smalere do, blir det plass til flere seter ... Med denne innovasjonen skal dette kunne la seg gjøre uten at det blir trangere på do, og uten at det blir trangere i kabinen ... Foto: BE Aerospace Vis mer


Lettere og lysere med større vinduer

Den tyske glassprodusenten Schott er også belønnet med en pris for sitt nye glass - til bruk på fly. Dette glasset er laget av et glasskompositt, som ikke bare skal være sterkere og enklere å rengjøre, men som også skal være mye lettere enn konvensjonelle kabinglassruter.

Det beste for meg og deg som flypassasjer, er at dette nye glasset skal gi muligheter for større vindusruter i kabinen!

LIKE STERKT SOM VANLIG GLASS: Det nye materialet som er laget for kabinvinduene (til høyre), skal være like sterkt som vanlig glass. Samtidig er det tynnere og lettere - og kan dermed spare drivstoff. Foto: SCHOTT Vis mer

Les også: Derfor kan du ikke ha gardinet ned under takeoff og landing!


Mer data-fart

Det er vel ikke få som har sittet om bord et fly og forsøkt å surfe på et altfor dårlig nett. Dette skal Lufthansa nå ha en løsning på:

Med acWAP, som er en høyhastighets WLAN-router, skal du kunne foreta datatrefikk-intensive øvelser som video-streaming og online spill i hele kabinen, uten brudd.

I motsetning til mange av de andre prisbelønte og til dels innovative løsningene innenfor flyinteriør, er dette noe som du snart kan få gleden av å teste ut:

Systemet vil være operativt allerede denne sommeren, i Lufthansas Airbus A321.

Og jada, du kan bruke håndholdte elektroniske produkter under takeoff og landing!

Les også: Nesten alle bruker gratis WiFi