<b>HELT NY:</b> Etter 9 timer og 20 minutter var det nye Norwegian-flyet vel fremme i Oslo.  Foto: SILJE ULVESETH
HELT NY: Etter 9 timer og 20 minutter var det nye Norwegian-flyet vel fremme i Oslo. Foto: SILJE ULVESETHVis mer

Her er Norwegians nyeste fly

Halen vil ære Kjell Aukrust.

Fredag morgen landet Norwegians tredje, av totalt 13, splitter nye fly på Oslo Lufthavn. Flyet LN-DYX er av typen 737-800 og er utstyrt med Dreamliner-interiøret, SKY.

Det er forfatteren og tegneren Kjell Aukrust, som kommer til å pryde halen til dette flyet.

– Kriteriene for å komme på Norwegians hale, er at man må ha gjort seg bemerket innenfor sitt felt. Vi er veldig fornøyd med å smykke halen med Kjell Aukrust. Halen blir foliert i disse dager, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Les også: Se de nye Norwegian-flyene bli til

Leveranseseremoni i Seattle

I løpet av i fjor faset Norwegian inn 16 fabrikknye fly av samme type, så sjansene for at du havner på et nytt Norwegian-fly øker stadig.

Torsdag 1. mars fikk DinSide være med under leveranseseremonien og overtakelsen av det nye Norwegianflyet på Boeing Field i Seattle, noe som selvsagt ikke gikk forbi i stillhet.

Det var Norwegians flåtesjef, Tore Jenssen, som fikk æren av å klippe den røde snoren og ønske det nye flyet, LN-DYX, velkommen i familien.

Flyet har allerede blitt prøvekjørt flere ganger både av Boeing- og Norwegian-ansatte, før selve overtakelsen klokken 13. Dermed kunne vi i flyet være trygge på at flyet var både godkjent og kvalitetssikret før avgang.

Splitter nytt fly. Norwegians tredje av totalt 13 nye fly i år. Foto: Silje Ulveseth
Flyet kommer uten ansikt på halen, noe Norwegian selv ordner i Oslo. Foto: Silje Ulveseth
Norwegians flåtesjef, Tore Jenssen, fikk æren av å gjøre snorklippingen med gullsaks. Foto: Silje Ulveseth
Tada! Og flyet er herved åpnet. Foto: Silje Ulveseth
Mannskapet på flyturen: Fra venstre ser du Norwegian-kaptein Ole Christian Melhus, flyvertinnene Mona Haug og Helene Cecilie Sandberg, og Norwegian-kaptein John Lande. Foto: Silje Ulveseth
Flyet er utstyrt med Dreamliner-interiøret, SKY. Legg merke til flytakets spesielle LED-lys, som kan justeres og skape ulike stemninger i flyet. Foto: Silje Ulveseth
- Skal det være litt champagne? Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian, byr på bobler. Foto: Silje Ulveseth
Pilotene Ole Christian Melhus og John Lande. - Det er alltid spesielt å kjøre hjem et helt nytt fly, sier Melhus. Foto: Silje Ulveseth

Se bilder fra overtakelsen her:

Lang flytur

Om bord i det nye flyet var det totalt kun 10 passasjerer, inkludert piloter og flyvertinner, så det var ganske greit om plassen for oss flypassasjerer.

– Det er alltid spesielt å kjøre hjem et helt nytt fly, forteller Norwegian-kaptein, Ole Christian Melhus, til DinSide.

Etter 9 timer og 20 minutter var flyet vel fremme i Oslo. Hvilke ruter flyet vil få, er foreløpig ikke kjent.

Les også: Den største ordren i Boeings historie

Installerer WiFi i Oslo

Flyet fra Boeing kommer med skinnseter, som blir levert uten de klassiske Norwegian-merkene på nakkestøttene. Dette og WiFi-installeringen ble ordnet i Oslo i løpet av helgen.

Allerede i 2007 ble de 42 første nye flyene til Norwegian bestilt, så det sier seg selv at det å produsere ett Norwegianfly, ikke er en prosess som bare skjer over natta.

– Fra første delen av skroget blir laget, til alle delene blir satt på plass i Boeing-fabrikken i Renton, tar det rundt ett år. Etter en inspeksjon av vingene, tar det vanligvis 1,5 måned før flyet er helt ferdig, opplyser Atle Straume, som har ansvar for Norwegians flyleveranse.